torsdag 4 juni 2009

Ofta börjar en bok med en bild, skolbesöket idag börjar med en dröm

Nog låter det som en utmaning att bokprata dagarna innan sommarlovets början för en massa sjuor? Det är en utmaning. Annica och jag tar tåget till Eskilstuna idag halv åtta och möte en massa sjuor för att deckarprata med dem. Hur börjar man? Hur fångar man deras intresse en morgon när det är sommarlovet som fyller deras hjärnor? Tankarna på det var med mig i drömmen och väckte mig lite för tidigt.

Jag drömde om hur en liten båt vaggar fram på Selångersån i Sundsvall, så sakta. Det ser ut som om båten är tom där den glider fram... det är den inte. Tittar man noga ser man en hand vila slapp över relingen. Jag drömde det som var den första bilden i mitt huvud till Stilla flyter ån av Emma Vall. Ofta börjar en bok med en bild. Det är en sådan frid i bilden. Men luften är lite för kvävande varm...

5 kommentarer:

Var dag bär guldkorn sa...

OJ, drömde du det!!!
Stilla flyter ... ån ... livet likaså, tills det plötsligt svämmar över (som ån gjorde det året just den boken kom). Fast det händer inte så ofta förstås, men lite strömmar kan ju dra upp det ena och det andra.
Ska bli kul att höra sen om skolbesöket, jag som ska med sonen till ortopeden. Dan innan han åker lastbilsflak (vilket jag inte alls gillar – jag som minns hur ett flak välte för trettio år sen en vacker försommardag) och vår lilla lya fylls av massa gäster. Stilla flyter ...

Anonym sa...

Lycka till! kram Ylva K

Evas blogg sa...

Vilken spännande dröm! Och inledning. Jag får nästan kalla kårar på ryggen. Lycka till idag!

Janne sa...

HEJ
Blev nyfiken på din blogg. Det var ett "trevligt" besök hos oss i Eskilstuna. Att de två klasserna som jag följde med i torsdags morse var så tysta och lugna är ett litet bevis på att de lyssnade. Jag ska faktiskt ta och läsa Emma Vall i sommar - blev lite nyfiken.
Ha en trevlig sommar! mvh Janne

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Hej Janne! Tack för ett trevligt besök - jag gillar stämningen på er skola, den känns så vänlig och tillåtande1 Glad sommar själv.