torsdag 20 maj 2010

En kriminellt usel kriminalroman

Oj vilken sågning. "Kriminellt usel". Det är Jo Nesbøs senaste roman som totalsågas av kunnige Magnus Eriksson i Svenska dagbladet, han skräder inte orden: "Pansarhjärtat” är en spekulativ och i sina litterära anspråk rakt igenom förljugen produkt. Den handlar om en seriemördare, men säger inget tänkvärt om seriemördaren som reellt, socialt och psykologiskt trauma eller som medialt fenomen. Och under mina fyrtiofem år som deckarläsare har jag sällan stött på en så idiotisk intrig."
Faktum är att jag köpte författarens förra bok. Den var så fruktansvärt usel att jag slutade läsa den. Huvudpersonen var så trist och schablonmässigt beskriven att jag - som redan är trött på försupna manliga kommissarier i samtida deckare - inte stod ut utan slängde bokeländet i pappersinsamlingen. Och det är sällan en bok är så dålig att jag kastar den, senast var det Mankells motbjudande Kinesen.

6 kommentarer:

Granne med potatisodlaren sa...

Jo Nesbös böcker har jag aldrig kunnat komma in i. Fick en hög av en granne, men de fick åka till återvinningen.
Det är sällan böcker är så tråkiga att jag gärna lämnar bort dem. Men nu i mitt nya liv, efter vårrensningen på 80 procent av mina böcker, så får jag lära mig att dela ut böckerna direkt.

elin sa...

Nu får jag ingen lust att läsa honom alls!! Hade ju tänkt försöka mig på Pansarhjärta...

Johanna Wistrand sa...

Jag skrattar lite för jag förstår din reaktion. Att man kan bli så arg! Så arg blir jag varje gång ag försöker läsa Håkan Nesser.

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Eva Granne, jag måste också lära mig att sålla hårdare. Nu har jag en karta fina exlibris som jag sätter i riktigt bra böcker. Det kanske är de böckerna jag ska behålla? Oftast ger jag bort andra böcker, men så finns det böcker jag inte vill att någon ska läsa!

Johanna! Böcker är så viktiga för oss, därför blir vi så arga när det är riktigt dåligt :)

Elin, jag tror det finns så många bra böcker du hellre ska läsa!

Kim M Kimselius sa...

Hej Eva
Har skickat dig en utmaning på min blogg: http://kim-m-kimselius.blogspot.com/2010/05/utmaning-tionde-bilden.html Kramisar Kim

Kim M Kimselius sa...

Hej Eva
Skrattade gott åt ditt inlägg. Kan du förstå hur en sådan bok ens blir recenserad av en stor tidning. Det finns många läsvärdare böcker! Kramisar Kim