måndag 27 september 2010

Ayurvedisk massage mot stress och spända axlar - vet ni hur skönt det är?

Jag skrev på facebook i morse att vi börjat en ny rutin, Ellen och jag. När vi vaknar går vi direkt en halvtimmes promenad längs kajen, pratar, försöker andas lugnt och djupt. En vän skrattade och sa att andas kan väl alla! Förvisso, men inte andas man rätt, inte så djupt och syresättande som vi kanske borde.
Just nu funderar jag mycket på hur jag ska sova bättre och stressa mindre. Jag blev sjuk i influensa och har varit så trött ett tag efter det, energilös, och det är inte likt mig. Nu, med hjälp av morgonpromenaderna, är det bättre. "Känn inte efter om du har lust att gå ut", säger Ellen. "Bara gå!" Så det gör vi.
Jag har också gått några gånger på en underbart avslappnande traditionell ayurvedisk massage. Indika på Hela dig tar hand om mina spända axlar. Jag sitter så många timmar framför datorn. Det gör kroppen stel. Hennes massage av spända axlar, ansikte och hårbotten med olika oljor gör underverk.
När hon masserade mitt ansikte kändes det tydligt hur spända musklerna också där var - det gjorde ont. Efter två gånger är jag så mycket mer avspänd. Mina axlar var nog en halv decimeter längre ner efter behandlingarna.
Jag tror mycket på traditionella urgamla metoder som ayurveda till exempel. Jag har testat vid mina besök i Indien och det är så välgörande och avslappnande. Jag tycker det är så bra att kunniga människor som Indika och hennes man Chandu flyttat till Sverige och vill dela med sig av sin kultur och sin kunskap!

10 kommentarer:

Evas blogg sa...

Massage, mmmm.

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Eller hur Eva! Massage är så välgörande - och det här stället kan jag verkligen rekommendera.

Anonym sa...

Härligt Eva! Jag går och får massage här 1 gång i veckan, har gjort i flera år. Det är lite ruckligt, men massören är gudomlig, och jag behöver det verkligen just för som du skriver...dessa många timmar vid datorn.
Man måste bry sig om sig!

Granne med potatisodlaren sa...

Det låter så skönt och avslappnande. Både med Ayurvedisk massage och morgonpromenader.

Elin sa...

å det låter underbart med sådan där massage! Vill jag också prova!

Maria Björkman sa...

Eva, det var den du nämnde för mig på min blogg, eller hur? Ska absolut prova, tusen tack för tipset!

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Maria, det är något du måste testa på din ta-hand-om-dig-dag!

Elin, testa och sedan middag på La Vecchia Signora :)

Eva Granne, morgonpromenaderna är en billig och bra vana!

Indika Ayurveda Akuten sa...

Tusen Tack Eva!
Vi blir vad vi äter och hur vi lever, menar Ayurveda
Alla behöver Ayurveda massage för välbefinnande och smärtlindring!

OBS: "HelaDig Ayurveda" kommer byta namn till "Indika Ayurveda Akuten" Hjärtligt Välkomna!

Jane Morén sa...

Jag går på massage med doftoljor en gång i månaden. Det är helt underbart, jag blir pånyttfödd varje gång. Jag tror mest på beprövade metoder med ett holistiskt synsätt, med både kropp och själ. Vanliga sjukvården har ett tomrum i distansen de skapar i att de bara ser till det fysiskt mätbara.

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Det är helt underbart med olika oljor, Indika väljer noga vad som passar just mig. Det är härligt!