måndag 27 september 2010

Vad är väl en bal på slottet?

Det var ju på Bokmässan i början av 90-talet som Annica och jag bestämde: Nu byter vi sida. Vi skriver de böcker vi drömt om så länge att författa.
Vi reste hem till Maria, meddelade att nu skulle vi till att börja med skriva fem deckare (Amandaserien), en barnbok (Flickan i medaljongen), en debattbok (Krossa glastaket). Det roliga är att vi gjorde det.
Nu, många mässor senare - och 31 böcker senare för min del) så åkte jag inte till mässan. Jag kan säga avundsjukt: Vad är väl en mässa i Göteborg? Men jag kan också trösta mig med alla fina bloggrapporter från mässan som förmedlar just den entusiasm över böcker och läsande jag känner. Läs Bokmania, eller Lyran eller Elins bokblogg eller Breakfast Club alla kunniga och entusiastiska bokbloggare som ger sin syn på mässan på ett kunnigt och personligt sätt.
Själva hade vi en bokträff, jag, Maria och Annica. Vi pratade bland annat om det vi skriver nu - och nästa år hoppas jag vi är på mässan med nya böcker i bagaget.

6 kommentarer:

Annelie sa...

I år var jag på min första bokmässa och fick otroligt mycket inspiration av alla seminarier jag gick på. Hoppas jag om några år också kan se tillbaka på min produktion och mina bokmässor som du :-)

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Härligt Annelie, jag kände mig ibland som om jag kunde flyga när jag varit på inspirerande seminarier. Så nu gäller det att läsa mycket, skriva mycket och vara riktigt envis: Målet har du ju klart för dig :)

Kim M Kimselius sa...

Tycker mycket om Flickan i medaljongen. Ja alla dina böcker jag har läst! Förstår att du saknar bokmässan. Förstår inte hur du lyckades låta bli. Har suttit och tittat på två bilder av dig på väggen mittemot mitt signeringsbord. Med andra ord har mina tankar ofta vandrat till dig under denna bokmässa. Kram Kim

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Tack snälla Kim! Du är väl för söt. Och du förstår säkert att jag saknade mässan, men det gick inte av olika skäl, denna gång. Nästa år hoppas jag. Och du har haft en så lyckad monter och så intensivt roliga mässdagar kan jag förstå! Mitt emot Opals monter då ... kan jag ana?

Jane Morén sa...

Det där du berättar är ju ett drömscenario: att bara dra upp riktlinjerna för starten på en författarkarriär och så blir det så, med råge. Bokmässan kan lätt förvandlas till en överdos. Och du var ju där ändå, med din närvaro, bilderna av dig som Kim berättade.

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Och det bästa, Jane, är att vi fortfarande är vänner och just startat ett nytt projekt!