lördag 18 september 2010

Mat mot oro

Vi ska ha grannträff hos mig Inte mina nuvarande grannar utan de jag levde nära i gamla Enskede under nittonhundratalets sista decennier. Vi har sett varandras barn från det att de var bebisar till dagens vuxenhet.  När vi träffas är det mycket att tala om: Vad som hänt, av glädje, av sorg. Det är så viktigt med dessa rötter tillbaka. Med gamla fasta vänskapband.
Idag är det en speciell dag, dagen före valet. Vi var alla på den röda sidan, om än i olika partier, när vi bodde i gamla Enskede, så var det så i den förorten då. Jag tror det är annorlunda idag.
Jag har bestämt mig för att laga något ur Kärlek och käk, vår kokbok. Det blir Annicas och mitt recept: Osso Buco mot Oro. Den puttrar på spisen och sprider väldoft.
Hoppas du också har en trevlig kväll med god mat och viktigt prat!

3 kommentarer:

Monika Häägg sa...

Det är så fint att träffa gamla vänner och göra det till en tradition. Osso bucco mot oro blir nog bra. Det känns lite oroligt så här dagen före valet!

Var dag bär guldkorn sa...

Ja, det har också varit en dag vid spisen och runt bordet med mina tre pojkar och vänner till dem så vi blev ganska många både till lunch (torsk i ugn, potatis mm och äppelpaj med vaniljsås) och till middag (tortillas med det mesta att stoppa i (rödgrön röra). Däremellan hann jag berätta för frisören som toppade mitt slitna hår att jag redan röstat (han var osäker mellan vilket block) och vad jag röstat på (vänstern) och så hann jag gratta min exman som fyller 50 idag medan vi såg yngsta sonen spela fotboll (Solberga bk mot Hammarby).
Och snart ska jag och yngsta sonen avsluta kvällen med att läsa måååånga sidor ur Sagan om ringen

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Monika, vänskap som håller genom åren är något väldigt fint - ikväll tror jag vi nådde en ny dimension i våra relationer genom att våga vara modiga

Guldkorn, välkommen tillbaka :) låter som en alldeles härlig dag!