fredag 8 oktober 2010

Vi är så panka att vi bara äter det som finns i våra skåp, köpstopp!

Oj vad vi är panka just nu Ellen och jag erkänner jag helt skamlöst. Ja så kan det bli minsann och  vad gör man. Jo, vi bestämde oss för att helt enkelt leva på det vi har. Det är en ganska spännande utmaning. Testa! Idag blev det kyckling i lergryta med de grönsaker vi hittade, potatis, morötter, lök och en halv flaska vin, ja allt vinet gick i grytan men vatten är gott att dricka.
Till frukost hade vi lite bröd kvar, lunch blev quinoagröt med ett päron. Och vi har tre kvar.
Vi håller på tills skåpen är tomma och så hoppas vi på lite pengar till dess. Vill ni också testa? Man blir uppfinningsrik.

12 kommentarer:

Hanneles bok-paradis sa...

det är ju smart att göra så ibland..

Hanneles bokparadis sa...

P.S.
Coop sålde morötter för 1 kr kg

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Ja visst är det, Hannele, en utmaning helt enkelt. Och tack för tipset:)

Jenny L sa...

Kniven på strupen... Bästa sättet att känna att man lever. Minns det från studieåren. Matkreativiteten har aldrig varit större än då.

Annika Estassy sa...

Dags för mig att bjuda på en fika kanske? :)

Peter Fowelin sa...

Pröva om det finns några dåliga romaner att göra sylt på, eller så.

Granne med potatisodlaren sa...

Vilka minnen du framkallar. Då när jag sparade varenda öre för att kunna åka tillbaka till Paris gjorde A och jag likadant. Vi rev morötter och selleri för att få grönsaksbiffar. Vi köpte paprika för några kronor och gjorde risfyllda paprikagömmor med gammal ost.

Nyttig mat och god mat. Ellen och du verkar ha hur många bra idéer som helst.

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Fika låter bra, Annika, men inte behöver du bjuda - jag var faktiskt på Saturnus häromdan.

Peter: Bra romaner är ett billigt sätt att ha roligt!

Eva Granne, jag minns när Maia och jag var i Saint-Malo utan pengar. grisfötter var billigt, upptäckte vi.
Man blir fantasifull, det är kul. Coq au vin i lergryta ikväll.

Evas blogg sa...

Jo då, jag lever så ibland jag också. Inser att man klarar sig länge på billig (men bra)mat och med en stor portion fantasi.

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Visst måste man utmana sig själv ibland, Eva!

cruella sa...

Så gör vi då och då, inte bara av "fattigdomsskäl" utan för att stämma till egen eftertanke när det gäller spenderande och överflödstänkande. Mitt kylskåp är och min frys är för övrigt aldrig så där välfylld med godis som jag ser hos andra. Förförs liksom inte så lätt i affären utan handlar standardprylar oftast.

Men får fina komplimanger av ungarna ändå! Häromdagen sa min 14-åring, när jag serverade hemlagad raggmunk med bacon, att han tycker vi får så bra och varierad mat hemma. "Gott och vällagat". Haha.

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Cruella, det var väl en fin komplimang! För övrigt älskar jag hemgjord raggmunk :)