onsdag 22 december 2010

Därför är juletid en fin tid för mig

Jag tänker på hur min mamma städade och slet före jul. Alla skåp måste torkas ur, silver putsas och porslinet diskas. Dessutom var det många sorters kakor, knäck, julmat som skulle förberedas.  Det fanns ändå en sådan stämning av förväntan i mitt hem inför jul, hon gjorde det hon borde, antar jag hon tänkte och jag minns aldrig att hon var stressad. I stället lyckades hon skapa en stämning av frid och förväntan i vårt hem.
Pappa var däremot stressad, som annonschef på tidningen Dagbladet gällde det för honom att försöka få in så många annonser som möjligt i denna lönsamma månad på den lilla fattiga a-presstidningen. Då fick man lära sig att lyssna noga till nyanserna i hans röst för att veta vilket humör han var på när vi träffades. Det kunde räcka att jag ringde till hans jobb - bara på tonfallet när han sa "Swedenmark" så hörde jag hur stressad/eller ej han var.
Jag bär i alla fall med mig minnet av lyckliga jular. Därför är juletid en fin tid för mig.

2 kommentarer:

Granne med potatisodlaren sa...

Det är så mycket som hunnit bli annorlunda nu. Inga a-presstidningar finns kvar. Inga mammor som städar jämt. Och vi har redan så många för många saker att vi kan slappna av och njuta. Därför gillar jag julen.

Annika Estassy sa...

Jag var en mamma som arbetade mer än heltid och slet som ett djur hela december för att skapa perfekta jular åt barnen. Hembakat, hemlagat, hemgjort, hemrimmat och tjocka släkten på besök och övernattning. Puh...
Slut med det nu! Jag kanske börjar igen när jag får barnbarn...