torsdag 30 juni 2011

En ö med många staket, mycket olik min

Jag har varit på härligt besök på Dalarö, en ö mycket olik min. Husen är stora, dyra, påkostade och bilarna som står utanför ska vi inte tala om. Det är som det är, men en sak som slog mig är att det fanns så otroligt många staket på ön, staket av alla sorter och färger och höjder och bredder. Varenda tomt var avgränsad och instaketad. Då längtade jag till min anspråkslösa ö i havet där det inte finns staket alls mellan husen. Och jo, det finns häckar, som ibland är för höga och på ett otrevligt sätt tar bort utsikten, jag vet. Men de flesta på min ö har generösa tomter som böljar fritt utan att avgränsas så hårt. Det kändes litet njuggt med alla staketen...

4 kommentarer:

Den Ofrivilliga Bloggaren sa...

revir..där gränser är sociala koder, hit men inte längre. Utarmande på något vis. Det måste bli fattigt i själen efter ett tag. Jag föredrar, som du, de mer naturliga avgränsningarna som ändå inbjuder till välkomna överträdelser.
kram E

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Håller med E! Är så glad över min vanliga vänliga ö utan snobbfaktor!

KaosJenny sa...

Mycket staket brukar betyda rädsla. Mysigt att ni inte har en "staket-ö". Kram

Enn Kokk sa...

Hade jag råd - vår tomt i Öregrund är på över 2.000 kvadratmeter - skulle jag låta sätta upp ett minst dubbelt så högt staket. Skälet är rådjuren.