måndag 27 juni 2011

Nycklarna till de inre landskapen

Det är sommar och jag lapar sol på verandan och lyssnar på ett fantastiskt Sommarsamtal där Katarina Hahr samtalar med Marie-Louise Ekman, en av de mest spännande kvinnor jag vet.  Lyssna på det i P1 - det var inspirerande.
"Jag har aldrig gått i analys eller hos psykolog", säger hon... "jag grubblar inte på det sättet, jag studsar upp ur sängen och är  glad att det är en ny dag. Min självanalys har i så fall varit genom mitt skapande..."
Hon talar om att utforska den dolda verkligheten som sin sin drivkraft, vad människor innerst inne tänker. Den osynliga verkligheten som styr människans synliga aktivitet. Det finns inga genvägar dit utan varje människa måste se hur hon ska hitta i sitt eget och andra människors inre landskap.

Jag känner så igen mig, både i det där med självanalys genom skapande och den obändiga drivkraften i att hitta de spännande inre verkligheter varje människa har. Det är verkligen också drivkraften i mitt skrivande.  Medan jag oljar in Miltons skrinda funderar jag vidare på det. Annica och jag arbetar med ett manus nu som är precis det.... några personer vars synbara beteenden kan verka oförklarliga om man inte hittar nycklarna till just deras inre landskap... 
P1 - det är bara bäst.

2 kommentarer:

Peter Fowelin sa...

Ja, det var mycket jag kan hålla med om här: att P1 är bäst, om självanalys genom skrivandet och den obändiga drivkraften ...

Det har varit många pusselbitar att få på plats inför sommaren, så både läsande och skrivande på bloggen har blivit lidande. Men nu önskar jag i alla fall en trevlig sommar, Eva! Och det verkar du ju ha på din ö! I morgon sticker jag till "min" ö, nämligen solens och vindarnas Öland.

Vi hörs till hösten!

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Härligt Peter, ha det underbart på din ö!