torsdag 5 januari 2012

Shakespeare möter sextiotalet

Jag är ganska teatertrött men jag missar inte Kent Ekbergs föreställningar. En gång i tiden spelades de  i ett stort tält i Margaretaparken i Enskede (ja, vi var gifta på den tiden, Kent och jag och var tillsammans med om äventyret Enskedespelet). Nuförtiden på Teater Reflex i Kärrtorp.
I kväll var det premiär på 13dagsafton i en helt ny överraskande läsning. Förstås. Som ofta svajar det en aning på premiären, föreställningen sitter bäst efter några gånger, men det var redan idag överraskande och omtumlande. Se den! tycker jag! Och låt Kent göra en fantastisk föreställning med proffs och amatörer på Dramatens stora scen, det du Marie-Louise Ekman vore något!

Tvillingarna Viola och Sebastian lider skeppsbrott.
Så börjar Shakespeares Trettondagsafton. Där slutar  likheten med den yttre handlingen för tvillingarna flyter iland  mitt i 60-talets Sverige.
De hamnar i kraftmätningen mellan  tuffingarna i MC-gänget och de riviga brudarna på fiket på Däckpalatset. Sanningssägande städare, rockiga kammarjungfrur  som slänger sig med kända Shakespeare-citat. 

Bra sång och musik. Det är kul!
Köp biljetter på www.teaterreflex.se .

Och läs Margareta Sörensens strålande recension av föreställningen i Expressen.

Inga kommentarer: