tisdag 11 september 2012

Hur mår din garderob?

Jag tror att mina loppisbesök på sistone skapat en viss ångest hos mig. Allt är så förgängligt. Ena dagen en dyr present, nästa dag en pryl för en tjuga på ett loppisbord. Och alla dessa saker som slumpas bort, som ingen vill ha gratis ens. Vilket äckligt överflöd. 

Jag vaknade tvärpigg klockan fyra. Det gick inte att somna om. Så jag steg upp och började riva ut allt ur min (överfulla) klädkammare. Bara att erkänna att jag har svårt för att slänga. 
Jag hade så få klädesplagg som ung att jag tydligt minns många av dem. Min mamma tog vara på allt, när det var för utslitet klippte hon mattrasor av dem. Mina barn hade heller inget överflöd av grejer. För övrigt kunde jag inte med att slänga deras saker heller - älskar att se Milton i pappa Emils bruna velour från 70-talet. Och jag älskade att se Elin leka i mina tonårsklänningar, att Ellen nu har mina åttiotalsstövlar och kläder från Gul och Blå. Med mera.
Men nu är det för mycket. Garderoben ska ju vara en plats för det man har nu, inte för minnen.
Så jag röjde i natt. Det är lite jag vill slänga, jag köper sällan saker som går sönder eller tappar formen.
Och jag tycker om mina kläder.
Men det blev i alla fall några högar skänka bort, några högar till källaren (i platta vacuumpåsar). Klädkammaren är mer överskådlig. Känns bra!
Hur har ni det med era garderober och slitet och slänget?

7 kommentarer:

nillas liv på pinnen sa...

Usch, jag har en stor vind full av gamla kläder och andra grejer. Har känt på sista tiden att jag bara vill dumpa allt.

englundskan sa...

Kanske läge för ett klädbytarparty? Med lite knytis och varsin kasse kläder kan det bli riktigt kul.

Den Ofrivilliga Bloggaren sa...

I min garderob har jag ett väldigt enkelt system; allt ligger överst...

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Nilla, jag vet hur det känns! Flyttade från ett hus med innehållsrik vind och källare... sen började jag från början igen. Min källare vill jag inte ens tänka på. Men:
Englundskans idé om klädbytardag är ju bra! Det enda är att jag då ofta kommer hem med mer än jag bär dit:)


www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

E: Låter som ett överskådligt och lätthanterligt system!

Marina sa...

Usch ja, alldeles för mycket kläder hänger det i garderoberna och det beror inte på att jag köper mycket, utan förr på att jag inte gör mig av med något...

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Marina, jag hade en kompis som bestämt att hon inte fick köpa något utan att göra sig av med något annat. En blus in, en ut... Låter förfärligt strängt och tråkigt tycker jag!