torsdag 6 september 2012

Vad säger dig ordet Hipster?

Dresses are good for women, preferably floral or lace, and vintage.Jag snubblar över ord jag tror jag förstår tills jag en dag blir galen av insikten att det är ord utan innehåll för mig... men som dyker upp överallt. Ordet hipster, till exempel, så vanligt i dagstidningar, olika modereportage, vet du vad det är?
Ellen försökte utreda frågan. Det känns inte som om termen är speciellt aktuell för henne, mer något på väg ut (då upptäcker jag typiskt nog att den finns)
Hon ger livfulla beskrivningar av olika hipstertyper på söder. Det finns creddiga och mindre creddiga hipsters ....
Wannabehipster?
Jag gick till wikiHow för att få veta mer och igenkänningseffekten från Nytorget blir stark,
Har du koll på vad en hipster är eller är det ett ord du som jag halkat över? Jag lånar bilden och några exempel från wikiHow.  Mer finns att läsa här

°Essentials include a courier bag (not a backpack), preferably something from Freitag, that can fit your MacBook, iPhone, and vinyl LPs (never CDs) of your current favorite band.
° Dresses are good for women, preferably floral or lace, and vintage. Granny's closet is definitely a good source; you should know how to sew and restyle vintage clothing to fit though.
°Layering or wearing things that don't match together is very hipster. t "I can't be bothered" look that actually takes some planning until you get into the habit.

20 kommentarer:

cruella sa...

Som sagt, det är bara att bänka sig på Nytorget... De kvarteren var hippa redan på 80-/90-talet, men då var det mer lite rockigt och punkigt, typ Anneli Rydé och Thåström. Når man över 37-40 måste dtt lite nedlåtande epitet läggas till, hipstergubbe eller hipstermorsa. Den äkta hipstern är nämligen ung.

Marina sa...

Hmmm...om jag tar fasta på det där sista, att om man har på sig kläder som inte passar ihop, så är man en hipster, så kanske jag passar in lite i den gruppen. Fast å andra sidan, så är det säkert så, att man ska ha rätt kläder som inte passar ihop på rätt sätt...

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Cruella: Nytorget är en levande teater, älskar att sitta där.Känns ganska befriande också att jag inte behöver hitta en etikett till mig. Jag bara är!

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Marina, det är väl just det, man måste lägga ner mycket energi på att sätta ihop det som sedan till synes inte passar ihop...
Kul tycker jag!

Cecilia N sa...

För mig är hipster en midjehöjd på byxor. Den kommer inte i närheten av höftkammen.

Sen har jag fattat att ordet är omdefinierat till att betyda nån sorts klädstil/livsstil, men jag har inte idst lära mig hur den ser ut för om de har hipsterbyxor så är jag inte intresserad.

Marie-Louise sa...

Underbart Eva. Ställde nyss samma fråga till bästisen i brooklyn, enligt senaste elle interiör en hipsterdel av NY och fick följande svar: "det är egentligen det man kallar bortskämda, unga vuxna som lever av sina föräldrar men som låtsas vara fattiga konstnärer/jobba med konstnärliga yrken." upprinnelsen till frågan var en äldre, joggande man, skulle kunnat vara uteliggare, med orden "die hipsters" tryckt på sitt coola rosa linne...

Karin sa...

Oj, stort ämne det här. Bara Urban Dictionary har ungefär 500 definitioner. Och det verkar som om tiden sprungit ifrån hipstersarna. Här är en definition:

Hipster: Geek wannabe with too much fashion sense and not enough intelligence to qualify for the easy, unintended coolness that Geekdom is. Simply put, someone trying so hard to be a geek that they fail simply because of their attempt.

Och då måste man ju fråga sig vad det är för skillnad på "geek" och "nerd" och det borde kanske någon skriva en avhandling om!

Anonym sa...

KUL! Nej det är inte termen som är på väg ut, men det jag sade var att i början var det kanske lite olika spännande trender som blev alltmer en enhetlig grupp -"hipsters" och som känns mer och mer trist.
Jag tycker det är helt sant att det är folk som vill verka alternativa och konstnärliga...men som helst bara vill vara med i coola klicken.
ellen

Anonym sa...

förresten en liten kuriosa: färdmedel för en hipster är en gammeldags cykel

Fast måste egentligen trycka på det där igen att det finns olika typer av hipsters...

ellen

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

M-L. vad kul att vi ställde samma fråga. Härlig berättelse från NY :) Kram!

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Karin! Vi får väl göra fältstudier vid Nytorget :) tack för innehållsrikt inlägg.

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Cecilia, visst är det lite kul med olika världar och ord som betyder lite av varje!

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Ellen, tack för att jag har dig att fråga! Min gamla cykel är riktigt hipstrig då kan man tänka och tar jag på mig faster Elsas fyrtiotalsklänning är jag riktigt.... Nytorgig -men ingen hipster

Monika Häägg sa...

Märkligt nog har jag också precis upptäckt vad Hipster är. Kände mig plötsligt väldigt gammal när jag förstod att ordet var väl använt. Bara inte av mig:)

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Monika: Visst är det konstigt att ett ord plötsligt studsar fram och blir så synligt.

Den Ofrivilliga Bloggaren sa...

Jag råkar vara en tidlös liten varelse, så ordet säger mig nada.
Men alltid lär man sig nåt.
kram

Annika Estassy sa...

Jag har en mycket klar bild över ordets innehåll och tycker att SvDs serie om Hipsters är riktigt kul. Det roliga är att vi diskuterade just detta med min franske halvbror i somras. Våra föreställningar om vad en hipsters var stämde helt överens. De är inta bara i London och Stockholm de finns, utan även i Paris och Berlin.

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Annika, jag har totalt missat att Svenskan skrivit om fenomenet, får kolla på nätet. Tack :)

Annika Estassy sa...

Alltså - en Tecknad serie! :)Stockholms natt av Peller Forshed och Stefan Thungren. Klockren.

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Aha Annika! Ja dom är träffsäkra:)