lördag 15 juni 2013

Ny slukarserie från Hungerspelens Suzanne Collins

Det har varit litet för kallt, tid för läsning med andra ord. 
Jag måste erkänna hur tveksam jag var när jag läste var någonstans Suzanne Collins nya bok utspelade sig (ni vet Hungespelens fantastiska författare).  
Gregor från ovanjorden heter den första boken i serien som utspelar sig under jorden i ett nutida New York där det bor bleka människor med violetta ögon som rider på fladdermöss, där finns kackerlackor (och där tar det stopp för mina döttrar att läsa, de avskyr dessa djur) och spindlar och råttor. 
Ja  det låter inte som en bok för mig. Men det är det. Jag började tvekande, sedan slukade jag den. Jag älskar böcker där man kliver in genom någon märklig ingång, som här ett galler i en risig tvättstuga och sedan befinner sig någon annanstans, det växer jag aldrig ifrån. Hade jag gjort det hade det ju dessutom skett för länge sedan.
Så - jag slukade boken och väntar ivrigt på nästa,  och nästa. 
Suzanne Collins vilken mäktig fantasi hon har. 

3 kommentarer:

Trillingnöten sa...

Vilket suprbra tips! Tack! Ibland maste man vaga sig ut och gora sant man kanske inte brukar gora annars. Eller lasa annars i detta fall :) Man kan missa riktigt bra saker!

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Eller hur trillingnöt, jag börjar nästan gilla spindlar och kackerlackor efter att ha läst denna suveräna bok

Marina sa...

Spännande! Den ska jag försöka ta mig an i sommar.