måndag 10 juni 2013

Vila i frid tjockteven på ön - min energi förflyktigas av meningslösa program

Jag vill sjunga långsamhetens lov. Inte sysslolösheten för den skyr jag, men förmånen att ta itu med saker i en takt som känns bra. Utan stress och hjärtklappning, stilla räfsa gräs, plocka lite ogräs, sitta och skriva en stund utan en teve som stjäl uppmärksamhet.
Vår tjockteve är nog död. Jag har inte försökt återuppliva den. Jag bara struntar i teven på ön även i stunder då jag är ensam och har långtråkigt. För sådana stunder finns också.
Nu är jag tillbaka till stan och plikter och ett annat liv innan vi flyttar ut.
Jag vaknar och er ut som en kanin, svullen i ansiktet och med minimala svullna röda ögon, ingen vacker syn. Någon allergi kan jag tro.
Men framför allt:
Jag vaknar på morgonen och känner mig lite håglös, jag sätter på teven och slötittar och vips går en meningslös timme.
Det är inte bara det att jag inte gör något annat, det är som om själva min energi förflyktigas när teven är på med meningslösa program.
Det är okej  att  se Borgen till exempel. Men det blir lätt mycket dödtid framför teven när jag känner mig en aning låg och less.
Så vila i frid, tjockteven på landet. Jag ska inte störa dig.

4 kommentarer:

maggisvarldgmail.com sa...

Borgen verkar vara något som många tittar på! har jag missat något!!? Vi har heller ingen TV i Frankrike fast det kanske skulle vara bra med tanke på språket...men de TV fria kvällarna ger stunder till läsning och samtal och så ser jag ibland någon bra film på datorn. Så mina TV fria veckor är bara av godo!

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Margareta, vi hinner helt enkelt inte slötitta eller hur, det finns så mycket viktigare saker att göra.
Men Borgen - den måste du bara se tycker jag som älskar den serien :)

KaosJenny sa...

Mm, det där med tv är något som jag sysslar med mest som sällskap åt någon. Det mesta som man ser är inte direkt något man skulle ha brutit ihop över att missa så det blir rätt lite. Det är om någon ber mig att komma och mysa lite :-). Klokt att sjunga långsamhetens lov. Kram

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Känner igen det där med att sällskapstitta. Jag tycker också att det är roligare att titta MED någon förresten. Är jag ensam blir det mer radio.
Långsamhet tror jag mycket på, lite långtråkighet också för att sätta igång fantasihjulen! Kram