måndag 10 juni 2013

Nu fastnar jag för minifastor - och klipper håret för att motverka viktuppgången


Åldrandets gåta : vetenskapen som förlänger ditt livDet är sannerligen inte lätt att åka på mat- och vinresa till Frankrike i sex dagar och tro att den segt erövrade smala vikten ska förbli som den var. Dessutom gjorde avstegen där det lättare för mig att "avstega" även hemma, en macka slank ner, lite ost ... mera vin ... ja ni vet.
Viktkurvan gick åt fel håll och det får den inte eftersom den primära anledningen till viktnedgångsönskan är att jag lätt och behändigt ska kunna studsa omkring och leka med Milton.
Nu tror jag att vid sidan av träning och förståndigt ätande så ska jag tillämpa minifasta. Jag läser om det i en otroligt intressant bok av Henrik Ennart: Åldrandets gåta, vetenskapen som förlänger livet.  
Han träffar framstående experter på åldrande och framför allt undersöker han byar i världen där invånarna lever länge. En av slutsatserna i boken är att minifastor är bra, det är bra att hålla igen på maten också och så klart dra ner på kött och socker.

Men det är det där med minifasta som fastnar i mitt huvud. Idag har jag minifastat, det gick bra med undantag för att jag föll dit i kväll och åt upp Ellens sista kolor "beurre salée" – jag vet, hemskt gjort! Förlåt Ellen!

Jag återkommer till denna spännande bok som jag läser långsamt.
För att motverka viktuppgången klippte jag mig förresten idag, äntligen, jag satsade djärvt och tog minst fem centimeter! Kolla!

11 kommentarer:

Granne med potatisodlaren sa...

Vad du är fin! Och vad klokt det verkar med minifastor. Ha det bra.

maggisvarldgmail.com sa...

Är det inte lite som 2-5 metoden? Alltså äta bara 500 kilokalori 2 dagar och sedan 5 dagar normalt! Jag försöker detta men det är svårt när vänner frestar med middagar och aperetifer etc! Men allt som inspirerar är av godo så boken du skriver om ska jag också skaffa! Du ser verkligen fin ut i håret Eva! kortare hår klär ditt ansikte! :))

Sara sa...

Såg du vetenskapens värld i går kväll? Kolla in det på play annars. Det var en repris, men det handlar om just olika typer av fasta. Väldigt intressant!
Håret blev fint!

Karin sa...

Jamen se där – snyggt! Blir nog något hekto skulle jag tro. Klipp naglarna (tånaglarna också) för säkerhets skull inför nästa invägning.

Kortfastan är intressant och den tillämpar jag allt som oftast när jag helt enkelt glömmer att äta. Nu slipper jag känna mig som en usel människa för det!

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Eva Granne! Tack.Jag vill nu gärna tro på minifastorna!

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Tack Margareta, känns skönt att vara nyklippt. Jag tror man kan hitta en metod med att fasta ett dygn i veckan också. Det blir lättare rent socialt tycker jag!

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Tack Sara! Jag såg det programmet tidigare, det var då jag fick lust att veta mer och skaffade Ennarts bok. Väldigt intressant program tycker jag, kändes övertygande men det gäller ju att få det att fungera i vardagen. Just nu tänker jag mig fasta från söndag midnatt till tisdag frukost.

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Ha ha Karin. Du är allt ingen usel utan en klok person. Men frågan är om man inte måste tidsbestämma fasta och inte spontanfasta. Kanske måndagar har jag fått för mig. Det är ju lite härlig plikt över just måndagen.För övrigt gjorde ett dygns fasta (ja förutom Ellens kola då) mig väldigt pigg och energisk.

Evas blogg sa...

Vad fin du är!! Här har det fastats sedan i fredags. Magen krånglar och jag får inte behålla någonting :/ En icke önskvärd fasta så att säga. Men kilona rasar :)

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Tack Eva! Så tråkigt med din tvångsfasta! Såg att du flyttade hem till stan för att du inte mådde bra. Önskar dig snabb bättring :)

Kim M Kimselius sa...

Skulle också tipsa dig om vetenskapens värld, som Sara. Intressant att det finns en bok att läsa om det!
Du ser verkligen smal och snygg ut på bilden! Inga extrakilon där!
Kram Kim