söndag 29 september 2013

Att läsa Zac O´Yeah är som att åka riksha i Bangalore

Operation Sandalwood : ett dödligt uppdrag för Mr MajesticDet var Zac O´Yeah som satte mig i en motordriven riksha första gången på vansinnesfärder genom Bangalore. Det var jättekul! Jag hade inte vett att vara rädd. Det var under en författarresa till Indien, ordnad av Zac.
Jag minns det när jag läser Zacs nya bok, en underbar deckare om Hari Majestic och här har Zac hittat en hjälte som passar honom utmärkt. Jag har saknat en sådan sammanbindande hjälte i hans tidigare böcker, de har varit för mycket kaos.
Här är det kontrollerat kaos och en underbar hjälte helt i min smak. Hari Majestic är en föräldralös mångsysslare, talangfull fixare, och snillrik småbedragare och drömmare med stora planer i mångmiljonstaden Bangalores skummare kvarter. Själv bodde jag där på ett av mitt livs bästa hotell. Tur det. På resan Zac ordnade varvade han ganska besynnerliga hotell med suveräna sådana för att vi skulle få pröva på Indien.

Boken kom ut på engelska först i Indien. Zacs karriär är lika vindlande som trafiken i Bangalore. Han är den bäste Indienguide jag vet, inte ens en indier tror annat än att han är infödd när han talar sin indiska engelska i telefon och han har genuina kunskaper om detta mångsidiga land som han förmedlat i flera läsvärda böcker..
Jag hade riktigt roligt när jag  läste denna bok och är övertygad om ett det blir en bästsäljare i hela världen och att det bara är den första i en lång rad böcker om den härligt amoraliske men också på sitt sätt moraliske hjälten Mr Majestic.

Inga kommentarer: