torsdag 9 oktober 2014

Längtar efter att läsa Patrick Modiano årets Nobelpristagare i litteratur

Dora BruderLilla smycket (pocket)Jag vet precis vad jag skulle vilja göra just nu. Nämligen snabbt förflytta mig till Paris, sitta på ett café i Montparnasse eller kanske uppåt Bastiljen, smutta på något och läsa Patrick Modiano på franska.
Vill vill vill!!!
Är man frankofil så är man.
Jag hade ju hoppats på Assia Djebar eller Nina Bouraoui (NB utkommer också på det förnämliga Elisabeth Grate förlag - en stor eloge till den förläggaren!

Men det är heller inte så dumt att snabbt beställa böckerna från adlibris och se fram emot att läsa de tydligen briljanta översättningarna här hemma. Smutta kan jag ju göra här också.  Och lyssna på min franska Spotifylista.

2 kommentarer:

maggisvarldgmail.com sa...

Oh vilken fin nyhet! Gillar verkligen Elisabeth Grates förlag och hon är verkligen att gratulera! Har varit trogen sin devis att alltid satsa på fransk litteratur! Jag träffade henne några gånger och hon kom också till min bokhandel tillsammans med en algerisk författare och hade en kväll hos mig i bokhandeln! Blir jättesugen på att läsa Patrick Modiano! Men för min del blir det på svenska!! :) men jag smuttar gärna på något gott franskt därtill!

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Ja visst var det roligt, jag har gått omkring i ett Parisrus hela dagen, beställt böcker och drömt o att sitta i Paris och läsa!
Lyckliga du som är i Frankrike!