tisdag 20 januari 2015

Jag har ett Skrivrum med vänner som ger stöd, inspiration och lust att skriva

Ostädad bokhylla. Tydligt tecken på att jag inte var inne i en skrivperiod
Jag skrattar igenkännande när jag läser min vän Sylvia Lidén Nordlunds inlägg. Hon har putsat spisen, tvättat, städat - när hon egentligen vill skriva. Varför alla dessa omvägar fram till skrivbordet när det man älskar mest ligger där i väntan på att bearbetas, manuset?

Jag gör likadant. Aldrig har jag så rentvättat som när jag håller på med ett manus. Aldrig är teakbordet så noga inoljat eller bokhyllorna så nystädade som då. Prokrastinera kallas det för. Men jag tror faktiskt att man samtidigt som man putsar och fejar samlar sina tankar.

Sylvia var med på romanverkstaden i Las Palmas som jag berättat om. Inspirerande dagar som dessutom gav mig nya vänner. Inte bara inspiration alltså, skrivvänner också.

Vi som bor i Stockholm har ett eget Skrivrum tillsammans var fjortonde dag. Vi läser varandras texter. Vi ger varandra läxor. Vi diskuterar det vi skrivit och vrider och vänder på våra personer. Det är alldeles underbart kan jag säga.
Snart är det torsdag. Min hemläxa är att fundera på och gestalta vad Paris egentligen betyder för mina huvudkaraktärer.

4 kommentarer:

Evas blogg sa...

Visst är det härligt med såna vänner?! Vi är några som har omstartat vår f d skrivargrupp. Igår träffades vi. Samtalade om våra idéer, gav respons och klurade på våra personer. Helt underbart. Och jag fortsätter med mina kvinnor, bilder och tankar i ett enda hopkok. Lycka till med din gestaltning!

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Eva! Så kul att ni börjat om igen med skrivgruppen. och fortsätt med dina arga vackra tanter, det måste bli en bok!

Marina sa...

Det är det jag ska göra alltså för att få tummen ur och börja städa - börja skriva!

Anna/notonmusic sa...

Underbart med "skrivrum", det måste vara härligt att gå till! Jag tror absolut att det händer saker i huvudet som har med "projektet" att göra när man städar och donar...Kram på kramens dag :-)