onsdag 25 januari 2017

Patienten är pigg för sin ålder

Pigga för att vi fyller våra liv med innehåll, härliga författarvännen Birgitta Backlund och jag
"Patienten är pigg för sin ålder" skrev en läkare i sin journal om mig. Varför för sin ålder??? Varför inte bara pigg??
Vad är det att vara pigg för sin ålder? 
Hon som skrev det var, skulle jag säga, ovanligt trött, stressad och sliten (men inte för sin ålder antar jag utan för något annat i livet).
Vad jag blir trött på denna värdering av eventuell pigghet och skönhet efter antalet rynkor, eller kilon. Vad trist det är i vårt utseendefixerade samhälle att bli värderad efter ytan.
Det är en komplimang att se ung ut.
Man ska bli glad.
Tänk om det i stället vore en komplimang att se lugn ut, att se ut att vara närvarande i sitt liv med rynkor och allt, att få komplimanger för att vara vis av ålder inte pigg för sin ålder?
Förstår ni hur jag menar?
Alltför mycket hänger på ytan för hur man blir sedd och värderad i vårt samhälle.
Smal  ung och rynkfri ...
Eller:
Vis rynkig och trygg i sig själv?
Jag tittar på bilden av mig och min aktiva författarkompis Birgitta Backlund så fylld av liv och energi och glädje.
Pigga är vi.
Inte för vår ålder utan för att vi fyller våra liv med innehåll.



4 kommentarer:

askott597 sa...

När jag hamnade på akuten ifjol för en arytmin p g av envis hosta och ont i nacken (har astma å) så fick jag frågan av den som tog emot mig
- Använder du rullator? Har du hemtjänst. Han tittade på födelsedata och sa att det var rutinfrågor! Jag blev alldeles paff. I år var jag bara till HC och värdena var topp trots hosta i fem veckor, då tyckte läkaren utifrån de testerna att jag var ovanligt fräsch...

Karin sa...

Hej du pigga! Visst är det knäppt. Men på något sätt går man på det. Ibland i alla fall. Som att man noterar belåtet om någon ber om leg när man hävdar att man är pensionär... Det om något är ju ett tecken på att åldersuppmärksamheten, eller vad det ska kallas, äter sig in i märgen!

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Askott ... så förfärligt med en läkare som inte kan lyfta blicken och se människan framför sig i stället för att ställa schablonfrågor!

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Karin, den gör det, äter sig i i märgen. Gör att man ibland själv ser sig utifrån inte som den man är utan som samhället ser en, att man döljer sin ålder för att man blir dömd (utdömd) efter den!