torsdag 18 december 2008

Författare ska man läsa, inte umgås med, eller???

"Författare ska man läsa, inte umgås med", hävdade min goda vän Karin dystert. Då var hon var gift med en känd författare i Sverige. Okej... det var innan jag blev författare och kanske har hon rätt i att det ofta dryftas arvoden och skatteproblem. Men så är vi ju ganska panka också! "Blir man rik som författare", är det alltid någon /oftast en kille/ som frågar på skolbesöken jag gör. "Det är inte för pengarna man skriver", svarar jag. (Fast visst är det ju kul att ha pengar till hyran, tänker jag tyst för mig själv).
I alla fall, igår hade jag en träff här hemma med ett gäng författare och jag lovar, vi hade tusen saker att prata om när det gäller skrivande, författarbesök, förlag - oj vad vi pratade medan vi mumsade i oss lingonpaj och lingongrottor och åt Boeuf Bourguignon med lingonchutney - dom fick vara testpatrull inför recepten i Lingon och Lust och dom gillade allt. Lingongrädde till lingonpajen var en given succé.
En gång i tiden satt vi alla i gänget i styrelsen för BUS - sektionen för barn- och ungdomsförfattare i SFF, Sveriges Författarförbund. Sen avgick vi men vi gillar så att träffas att vi fortsätter träffas, vi äter, dricker vin och pratar och det är härligt. Vi är i alla åldrar, det gemensamma är att vi skriver för barn och ungdom - ja vi har kul! Ylva, Ylva, Annica, Anna-Karin, Lena.... vilket gäng. Ni är det levande beviset på att man upphäver ålder när man skriver för barn och ungdom, vi är alla åldrar samtidigt och både otroligt barnsliga och fnittriga och väldigt visa - samtidigt! Jag är så glad att ni finns i min värld.

Inga kommentarer: