fredag 12 december 2008

Maria och Eva i Aten





Min kära skrivarvän Maria Herngren, en tredejedel av vår författarpseudonym Emma Vall, är i Aten. Hon skulle njuta av två veckors lugn från arbete och familj och verkligen ha tid till långa promenader, skrivande och avkoppling. Men hon har hamnat mitt i våldsamma demonstrationer. När hon skulle besöka Botaniska befann hon sig oväntat bland tårgassprutande kravallpoliser och efter fyra går hon inte ut från Ariane Wahlgrens hus där hon bor som stipendiat. E
Det är ett underbart hus med atmosfär, nära Parthenon. Jag bodde där för några år sedan som stipendiat i några veckor. Spinnande katter låg bredvid min mac och trodde det var en kompis. Aten- och deckarexperten Bo Lundin var min granne och visade mig runt. Den perfekte ciceronen. Jag minns min vistelse som alldeles förtrollade veckor, jag skrev intensivt på en Johannabok. Och Maria kom ner och hälsade på.
Ariane Wahlgren var kvinnan med den spännande rösten som rapporterade i radio från en annan orolig tid i Grekland under fascistjuntan. Hon testamenterade sitt hus till stipendiebostad för svenska journalister och författare.

2 kommentarer:

sjömilla sa...

Jag läser din fina blogg och blir glad!

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Tack Sjömilla,vad glad jag blir!