torsdag 30 april 2009

Hon säger som det är trots att det stör

Bästa stunden på dagen, kaffe och morgontidning. Jag drömde om den friden när barnen var små och tidningen låg oläst till eftermiddagen. Nu är det en guldstund tidigt på morgonen. Ibland vaknar jag innan tidningsbudet kommit, snopen känsla!

Idag har jag läst Svenska dagbladet noga - massor av intressanta artiklar. Jag är imponerad av deras spänstiga kulturbevakning.
"Jag säger som det är – det stör" är en stor intervju med den algeriska författaren Maïssa Bey som jag skrivit mycket om på min blogg. Här framträder denna kloka och intressanta kvinna i en stort uppslagen intervju på Idag-sidan. Maria Carling har skrivit och artiklar som den här gör det självklart för mig att ha just denna morgontidning. Läs intervjun med Maïssa Bey som tillhör en grupp intellektuella kvinnor i Algeriet som vågar skriva och tala om allt sånt man inte talar om i detta land där kvinnor skrämts till tystnad. Hon älskar sitt land och har stannat kvar - men hon är glad att hennes tre döttrar bor i Frankrike och får ett lugnare liv än hon haft. Jag uppmanar igen: Läs "De utsatta" hennes fina bok, det enda hittills översatta till svenska på suveräna Tranans förlag.

Inga kommentarer: