söndag 26 april 2009

Om jag bara hade tid ... Tid, det är det du har, frågan är hur du använder den

Om vi jämställer tid med pengar är vi förlorade som människor, säger den tys ke tidsexperten Karlheinz Geissler. "Bänkar i stället för banker, fritid i stället för fonder", rekommenderar han enligt Gunilla von Hall som skriver i Svenska Dagbladet om en utställning i Zürich om tid, detta evigt intressanta ämne. Hur ofta säger vi inte: Jag har inte tid.

När mina barn var små läste vi högt Michael Endes Momo eller kampen om tiden, en underbar bok. Ni har väl läst den? Vi läste ofta högt när barnen var små, det var guldstunder.

Men om tiden då.. Jag skulle också skriva böcker om jag bara hade tid, säger folk ofta till mig. Så sa jag själv en gång. Mitt svar nu är alltid: Du har tid om du verkligen har lust. Inte hade jag tid, trodde jag, när jag började, livet var överfullt. Men jag kunde inte låta bli. Jag skapade i kaoset ett eget rum i min fantasi - och skrev. Så enkelt, men också så svårt.

Om jag bara hade tid ... Tid, det är det du har. Frågan är hur du använder den.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag blir alltid så provocerad när man talar om tid, att tid är det enda du har, hur du använder den, och så får du ju prioritera. Ja,så gör jag det, och tänker att jag ska hinna fram till det jag verkligen vill, skriva i mina fyra barnbarns mappar (änglabarnen) och i min egen mapp (mitt liv), och så några textrader (läxa från min mini-skrivarkurs), och allt har jag lust till. Men så tar kraften slut - och tiden.
Artur Lundkvist har skrivit en dikt "TID?" i sin fina bok Grynings Trumpet och Skymnings Flöjt som har följt mig genom åren.
Det här med blogging är nytt för mig. Jag har velat svara på många inlägg, men tycker inte jag fått till det jag velat säga eftersom jag inte är författare och det tar tid för mig att tänka- våga skriva rakt ut eller hitta rätta orden. Frustrerande. Men nu gör jag ett försök att bryta min osäkerhet och "komma ut ur garderoben"
Men är det bara jag som tycker att det är så svårt att prioritera - allt du skriver Eva, är ju så inspirerande och ger mig lust att svara, men dygnet har ju bara 24 timmar och hur hinner man med det där andra livet som måste levas.......
Men envis och nyfiken som jag är så.......
Kram från Kerstin

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Kerstin vad kul att du skriver, du har så många kloka tankar. Först måste jag säga: Var inte för sträng mot dig själv. Man måste ju ändå först inse allt man gör innan man kan börja prioritera. Och du gör en massa saker du inte kan välja bort. Den tid du har - fokusera på det som ger dig kraft och lust, tycker jag. Det låter enklare än vad det är. Men ditt Änglabarnprojekt - det är ju en gåva både till dig själv och resten av familjen. Unna dig att syssla med det. Kram!