fredag 10 april 2009

Påsklax och bokprat på balkongen

Påskmiddag på städad balkong, dottern och jag i stället för julgranen, det känns fint. Lax och bokprat. Jag inser att jag gör som jag brukar nu när jag skriver på något eget. Läser annat än den typ av bok jag nu skriver. Just nu mycket om Tove Jansson. "Resa med Tove", en minnesbok om henne, är underbar. Många kloka vänner skriver om Tove och jag vill läsa alla Muminböcker igen. På facebook har jag gått med i en ny Mumingrupp.
Häromdagen läste jag "Sommarboken" ännu en gång. Den är så fin. Har ni läst avsnittet om Sophia och katten? En god vän påpekade att jag borde läsa det avsnittet som säger mycket om vårt förhållande till - inte kanske katter - men män. Mer än så säger jag inte.

4 kommentarer:

Annika Estassy sa...

Jag måste erkänna att även om jag känner till karaktärerna i Mumin så har jag aldrig läst Tove Jansson. Som invandrad 13-åring förstod jag mig aldrig på honom, han var nog för exotisk. Nu skulle jag nog uppskatta Mumin på ett helt annat sätt. Men Sommarboken finns med på min lista, den verkar vara ett bra sätt att närma sig Tove Jansson på.

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Ju äldre jag blir desto mer uppskattar jag Muminböckerna. Farlig midsommar, till exempel. Jag tror du skulle gilla Mumin! Och Sommarboken, absolut!

e sa...

underbar lunch:)

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

nästa lunch äter vi på det marockanska mosaikbordet....