söndag 19 april 2009

Stars sans fards - stjärnor utan smink


Franska Elle talas det om nu - i sitt senaste nummer visar de åtta kända vackra kvinnor - men nu helt utan smink, retuschering eller photo-shop - dock plåtade av megakända fotografen Peter Lindbergh förstås, bra ljussättning, rätt vinkel, antar jag. Jag önskar ändå att det vore början på en trend där vi får se människor som de ser ut, inte photoshoppade till Barbiedockor på bilderna. Tänk alldeles vanliga ringar under ögonen, fräknar och rynkor, trivsamma detaljer som ger ansiktet liv. Vad jag längtar efter trenden du är vacker som du är, ditt liv ger dig skönhet.

5 kommentarer:

Vonkis sa...

Coolt!

.... sa...

coolt var min forsta tanke ocksa!!!
och vad vacker eva herzigova var sa, mycket mer intressant. Jag skrev till tosh en gang, nar han hade uttryckt nagot klumpigt om att jag var aldre an honom och borde vara forsiktig med mitt utseende sa att jag inte aldras for mycket(suck!!), att jag vill vara i solen, sticka ut huvudet genom vindrutan pa bilen i farten och njuta av vinden i mitt ansikte, jag vill ata vad jag vill och LEVA utan att tanka pa rynkor och utseende.
puss min bastaste mamma tank om alla vore som du och pappa

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Ja visst är det coolt. En protest mot den åldersnoja som Västerlandet är drabbat av då man ersatt det levande ansiktet med en stelnad mask. Fram för rynkor, ringar, fräknar, framför ett ansikte som får visa att man har levt.

Annika Estassy sa...

Smink är en sak men att retuschera bilder är verkligen att lura folk! Skulle finnas en liten text längst ner på varje retuscherad bild att "Obs! denna bild är retuscherad". Så visste man, framför allt unga tjejer som idag försöker uppnå helt omöjliga ideal. Ja, fram för mer naturlighet!

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Ja en liten varningstext vore fint - "obs denna midja finns inte i verkligheten, valkarna är bortretuscherade". För det är klart vi påverkas av alla dess overkliga människor vi möter i media. Där finns väl en av orsakerna till detta kompakta missnöje med det egna utseendet jag möter hos så många kvinnor och föralldel också själv känner titt som tätt. Sen är det kul med lite smink ibland - det är ju inte alls det jag blir galen på utan just det är "fusket" som blir idealbildande.