onsdag 17 februari 2010

Vad gör du när du är 109?

Carina har skrivit ett underbart inlägg om en mogen man på 109 år och frågat oss vad vi vill göra då? Den frågan vill man ju besvara. Jag stängde just av ett hysteriskt morgonprogram på TV5 där några yngre personer gapade i mun på varandra om hur jobbigt det var med alla gaggiga 60+ människor som pratade så man fick ett hål i huvudet. Väldigt tråkigt samtal så helt utan insikter och intelligens – och humor.
Men nåväl, till Carinas fråga som jag så gärna skickar vidare. Vad gör du när du är över 100? 
Mitt svar:
Åh då vill jag sitta på min balkong med ett glas vitt vin i ena handen och min nya kärlek, en yngling på sådär 80 kanske? i andra handen. Vi ler mot varandra och känner oss inte en dag äldre än... 44 kanske? Mina barn och barnbarn och barnbarnsbarn kommer ständigt och hälsar på och jag lever gott på royalty från mina böcker och planerar ständigt nya!

10 kommentarer:

Evas blogg sa...

Låter underbart!

Granne med potatisodlaren sa...

Jag har svarat på min blogg. Jag vill bara tillägga att din vision om ålderdomen får mig vilja skåla. Skål för våra visioner om hur vi ska leva som gamla.

Pia sa...

Då vill jag nog bo i Spanien Eva! Jag blir alltid så glad av att se alla gamla människor när jag är där, det känns som de har ett annat värde än vad gamla har i
norden.

Jag har träffat min ungdomskärlek på gamla dagar och vi promenerar längs strandpromenaden i de ljumma kvällarna. Njuter av varandra sällskap och lever ett liv fyllt av harmoni, kreativitet och barn, barnbarn och barnbarnsbarn som kommer och hälsar på oss ofta.

Kim M Kimselius sa...

När jag är över 100 år har jag fortfarande förmågan att skriva och kommer ständigt på nya idéer. Jag sitter vid kanten av poolen och blickar ut över mina ägor i södra Frankrike tillsammans med min älskade make sedan... ja vad blir det då... drygt 70 år. Inte dåligt! Hoppas verkligen att vi kan se in i framtiden och aldrig slutar drömma.

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Kim! Förmågan att drömma är något av det viktigaste som finns, jag kommer gärna förbi dina ägor och tar ett glas champagne!

Pia, det låter underbart med ungdomskärleken som du återfinner - finns han på riktigt eller i fantasin?

Eva och Eva, skål för våra drömmar och visioner!

Pia sa...

Eva, han finns! Vi träffades för 2,5 år sedan på en klassfest och blev handlöst förälskade igen, men han vågade inte lämna sin fru.
Han är min soulmate!

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Åh Pia... vilken historia! Men då blir säkert din dröm en vacker dag en sanndröm.

Kim M Kimselius sa...

Eva du är hjärtligt välkommen till min gård i Frankrike på ett glas champagne. Kramisar Kim

Annika Estassy sa...

Jag tror att vi alla vill i stort sett samma sak: kärlek och livsnjutning. Jag vill absolut inte ha snö och kyla så jag antar att ni hittar även mig i La douce France!

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Mina tankar dras för tillfället också till la douce France, Annika.