måndag 1 mars 2010

Kanske dags att erövra pappaprivilegiet med en tupplur mitt på dagen

Jag brukar nästan aldrig sova middag, nånstans inne i mig finns en sträng moralist som säger att det är syndigt att gå och lägga sig mitt på blanka dagen, som man sa förut - säger man så nu, blanka dagen? I alla fall är det konstigt att jag tänker så eftersom min pappa varje dag promenerade hem från sitt arbete på Dagbladet i Sundsvall, till en väntande lunch, sen lade han sig på dyschan i vardagsrummet med en tidning över ansiktet och sov gott i en kvart. Efter det studsade han upp och promenerade raskt till jobbet. Vilket liv, eller hur, för männen då med hemmafru! Min mamma sov aldrig. Hon lagade lunch, sedan diskade och städade hon men jag har inte en enda minnesbild av att hon låg på dyschan och vilade - inte förrän hon var mycket gammal och då ursäktade hon sig alltid lite.
Men nu visar sömnforskning hur bra det är för inlärningsförmågan med den lilla tuppluren mitt på dagen. Se här.  Idag snöar det och yr förskräckligt utanför mitt fönster.
Kanske det är dags att bryta en lång tradition och ägna sig åt det som jag såg som patrarkal middagslur, ett pappaprivilegium, idag?

5 kommentarer:

Evas blogg sa...

Ja tänk att just tuppluren var så självklar för männen men lite skamfyllt för kvinnorna. Jag tar mig en tupplur lite då och då. Ska jag skämmas?! Nej jag tror att vi behöver det stundvis. Framförallt denna bistra vinter. Men idag är det en strålande solskensdag här och idag tar jag mig ingen tupplur.

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Eva, vad intressant att du har samma erfarenhet! Idag är det tupplursväder i Stockholm, sjok av blöt snö, grått, vidrigt... Härligt att ni har det fint!

Anders sa...

Hej Eva!

Apropå att bli lite smartare av tuppluren!
Vi hade en arbetskamrat som under lunchen alltid la sig på soffan för en tupplur. Jag märkte aldrig någon skillnad, kanske han saknade grundfundamenta?

Elakt men korrekt
Anders

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Hej Anders!
Å andra sidan vet man ju inte hur han skulle ha varit om han INTE tagit sin lilla tupplur?

Anders sa...

troligen mindre skada?

Om möjligt ännu elakare
Anders