torsdag 4 mars 2010

När vi trodde vi nått toppen fanns det nya toppar att sträva mot - lärorikt och mödosamt

Jag tänker på att man lär sig så mycket av att vara ute i naturen. När jag var liten åkte min familj några år på somrarna till Tänndalen i Härjedalen. Vi fjällvandrade. På morgonen gav vi oss av med gåstavar  pappa snidat och matsäck, mamma, pappa, Peter och jag. Vi gick långt. Pappa  pekade en liten bit upp i backen: Titta dit upp  ska vi!
Vi gick, vi trodde det var toppen på berget. När vi kom dit  så såg vi att det fanns nya toppar. Vi satte nya mål, vi gick, vi fick matsäck, vi badade i iskalla fjällsjöar. Vi slogs mot myggen. Någon topparnas topp kanske vi aldrig nådde men väldigt många delmål.

När jag tänker på det är det precis som livet. Man stakar ut ett mål, dit vill jag nå. När man når dit inser man att man inte är framme, det var ju ett delmål helt enkelt. Man tar sikte på en ny topp. Och så fortsätter det.

Härligt eller hur?Bild från  fjällen på sommaren. Skidor åkte vi aldrig vi sommarvandrade bara.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Fina bilder! Igen! Jag tänkte vandra med V i sommar - jag ser att pappa inte är mycket äldre på bilden. Kul, kul att se. Sara

Anonym sa...

ah mamma du ar varldens finaste. Jag ska nog se den pa fredag om jag har rad! En tjej pa kontoret tjatar om den hela tiden :)
Saknar dig snutt...ellen

Anonym sa...

oj jag lamnade alicekommentaren har, men jag vill ocksa bara saga om detta inlagg att det ar verkligen nagot att uppskatta och alska med livet -att aldrig komma fram och att alltid se nya bergstoppar att klattra. Man far komma ihag bara att det ar positivt och inte bli besviken uppe pa toppen! ellen

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Sara! Vi bodde ju i Tänndalen och gjorde oförglömliga dagsturer. Upp på fjället men också till Våffelvallen!

Ellen - det är en utmaning att komma upp och se att ständigt nya vyer och vidder väntar på den som är nyfiken! Men ibland får man slå läger.

Granne med potatisodlaren sa...

Vilken bra bild över hur livet borde vara. Ständigt lagom stora utmaningar som ger nya perspektiv.

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Eva Granne - visst är det roligt när gamla bilder får en att fundera fram nya insikter!