tisdag 16 november 2010

En hotellupplevelse rikare men en barndomsdröm fattigare

Det var med med ett icke bortskämt barns längtan jag checkade in på Knaust, Sundsvalls finaste hotell. Bilder, utlovade jag. Och en rapport. Men ni vet, som vuxen en aning bortskämd på hotellupplevelser så kanske verkligheten inte riktigt når upp till drömmen, tänker jag och checkar ut. 
Drömmen var magi men verkligheten är mera krass: Som att en liten brist på omtanke fanns där. Stort tjusigt rum, men inte ens en vattenkokare så man kunde fixa te och kaffe, det brukar ju nästan vara standard nu på hotell. Kallt så jag måste sova i extratröjan, tunna små frottéhanddukar och ljummet vatten i kranarna. Små detaljer. Ett gym i källaren men utan guldkanten något att dricka. Den fantastiska Spegelsalen där vi tänkt äta är så vacker men har blivit reducerad till att vara bara frukostmatsal där  morgontidningarna saknades på söndagen och busslaster med sällskap på väg till Birsta för att shoppa på Ikea dånade in bara för frukost. Och det var ingen vacker restaurang där på kvällen, bara stängt och tomt. Åh vad mysigt, tänkte jag när kaffet dukades upp i den vackra loungen - men det var bara för betalande konferensgäster. När jag ville ha en espresso på kvällen rådde personalen  mig att kila över till lattestället mittemot.
Man kan säga att Knaust är så fint renoverat,  men den där lilla extra guldkanten och omtanken som skulle ha gjort det till en fantastisk hotellupplevelse saknades. Nu var det bara ett hotell med en vacker trappa, men utan den där lilla extra omtanken. En hotellupplevelse rikare, men en barndomsdröm fattigare checkade jag ut.

15 kommentarer:

Granne med potatisodlaren sa...

Tänk att det är så där ofta. Att servicen inte räcker ända fram. Men bortsett från Knaust verkar resan till Sundsvall varit bra.
När du berättar om Ikeabussarna tänker jag på tiden före Ikea i Haparanda. När vi reste söderut på semester och alltid hann till Birsta i tid för lunch den andra resdagen. Då var stoppet på Ikea en högtid för flickorna. Nu sätter de sig i bilen och kör dit på halvannan timme.

Den besatta sa...

Vad trist! Med de förutsättningarna skulle det ju verkligen kunna bli fantastiskt. Och det där lilla extra kostar ju oftast inte ens så mycket...

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Eva Granne! Resan var härlig.Knaust var också fint, men det fanns et glapp mellan vad de vil vara, lyxigt, och vad de i praktiken är och det glappet är småtrist! Lustigt med Ikea, vilket utflyktsmål det blivit.

Den besatta: Visst! Det är ju så dumt med småsnålhet, det är den lilla enkla guldkanten man minns och som inte kostar så mycket!

Jane Morén sa...

Det du beskriver breder ut sig överallt tycker jag. Fina skal men tomma på vad jag skulle vilja kalla kärlek, omtanke, värme, de små detaljerna som värmer. Orsakerna är nog, skulle jag vilja påstå ett ständigt race efter större vinster, snabbare resultat. Det finns inga jobb idag där du kan ges tid att småpyssla lite för den där värmen. Personalstyrkan är slimmad, allt är slimmat. I längden kommer detta att ha motsatt verkan. Omtanke är centralt i allt anser jag. Jag kan känna denna utveckling som övergivenhet. Det finns ingen där med hjärtat. I somras reste jag med Urkulttåget, ett inhyrt 60-talståg med entusiaster som personal, tågpersonal som gjorde detta på sin fritid. Maten var god och det bjöds på levande musik med en blås och trumorkester som spelade hela resan upp från vagn, tåget var gammaldags ombonat, sätena mjuka och belysningen mysig. Hem reste jag med det vanliga nattåget, en hemsk upplevelse i känslan Övergivenhet. Som packade sillar förväntades vi dundra i vågrätt läge genom landskapet.

Anonym sa...

Eva,
Förstår precis vad du menar. Guldkanten tillhör ju kulturarvet! Och god service är lika med kvalitet. Det var väl helt enkelt så att käre Bicky prioriterat vinsten!
Kram Ulla

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Jane, vilken bra beskrivning av det omsorgslösa samhället. Mina bästa hotellupplevelser är verkligen inte det flottaste hotellet utan de med omtanke och insikt om de små vänliga detaljernas betydelse.

Ulla, god service i alla små fina detaljer är det som gör att man känner sig hemma och återkommer, visst är det så. B. får allt putsa lite mer på pärlan Knaust!

mowes sa...

Så trist. Det är absolut ingen bra PR för Sundsvalls stolthet, att Knaust inte lever upp till förväntningarna. Lite guldkant tillhör hotellvistelsen, och omsorg om gästen. Har du lämnat din "utvärdering" på hotellet? Det kan vara bra för dem att veta hur de upplevs av "vanliga boende." Tom Jones har ju bott där bl.a men han fick nog all service han ville ha.

Vi i Stenstans Berättarteater har alltid blivit väl bemötta på Knaust, och de är alltid tillmötesgående mot oss. Men så ger vi dem en hel del uppmärksamhet i vår verksamhet när vi berättar alla historier och skrönor därifrån. Därför känns det lite surt att de inte riktigt lever upp till den där upplevelsen som ska gå utöver det vanliga. Men gott att du var i Sundsvall i alla fall. Och ibland kanske barndomsdrömmar gör sig bäst som barndomsdrömmar ;-))

cruella sa...

Delge dem dina åsikter, vet jag! Precis som du skriver här. Det är inga stora kostnader det handlar om, utom möjligen Spegelsalens utbud, men tänk vad en fin hotellrestaurang kan göra för att lyfta ett ställe! Och retro ligger i tiden:-)

Jenny L sa...

Trist att det inte blev som du hoppades Eva, men vilken fantastisk hotellrecension du ger! Precis såna saker man vill veta som hotellgäst. Du kanske skulle fundera över att bli hotellrecensent. Drömyrke ju - att få resa, bo och tycka till samtidigt!

Jenny L sa...

Ps. Är dock lite förvånad att Bicky Chakraborty står bakom ett sånt hotell. Han är i mina ögon en man med koll (har träffat honom flera gånger tillsammans med mitt ex, Richard H du vet?)

Annika Estassy sa...

Ska du inte skicka dina synpunkter till hotellet? Det är ju just det där lilla extra, en känsla av omtanke, som gör att man som kund återvänder.

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Monica, personalen var gullig, det är bara som om man tappat greppet om finesserna!

Cruella och Annika, jo jag får nog förmedla min önskedröm om vad ett chambre de luxe ska innehålla!

Jenny jag får väl inte konkurrera med vår vän Lotta :) det är hennes specialitet! Jag tror absolut att Bicky har en vision, men ibland är det svårt att leva upp till sina egna mål, han har ju gjort en fantastisk insats som renoverat Knaust till ett fint hotell igen - Vet du att vi kände varandra som studenter när vi båda arbetade på Kåren med programaktiviteter?

Jenny L sa...

Jaså, jag visste inte att Lotta (H antar jag?) skriver på det temat!
Jo, jag läste på din blogg att ni hade varit studentkompisar. Han är en trevlig och stilig man för övrigt. Serviceinriktad ut-i-fingerspetsarna om än med ett inte helt lyckat resultat för Knaust uppenbarligen...

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Jo Lotta H har alltid älskat hotell- och SPA-reportage och nu är hon en av Sveriges främsta SPA-experter - tänk att få testa olika SPA-anläggningar!

Jenny L sa...

Lyckans SPA-ost! ;)