tisdag 26 mars 2013

Isol, en ALMA-pristagare jag längtar efter att läsa


Det ska bli så spännande att läsa Isol, 2013 års ALMA- pristagare. Idag skulle nyheten annonseras ut i Bologna i direktsändning från Vimmerby (se bilden) och massor av folk tittade på storskärmen när sändningen skändligen bröts. Tur att det fanns en Plan B, det vill säga att tre jurymedlemmar, alldeles muntligt och IRL, fick redogöra för vem som vann äran och fem miljoner.

Isol är bilder- bokskonstnär, serietecknare, grafiker, författare, sångerska och kompositör. Hon är född 1972 och bor i Argentina. Juryns motivering lyder:
 Isol skapar bilderböcker i barnets ögonhöjd. Hennes bilder vibrerar av energi och explosiva känslor. Med en återhållen palett och ständigt nya bildlösningar tänjer hon på invanda perspektiv och flyttar bilderboksmediets gränser. Hon utgår från barns klara blick på världen och ger deras frågor drastiska uttryck och öppna svar. Med befriande humor och lätthet behandlar hon även tillvarons mörkare sidor.

Jag hade jag aldrig hört talas om henne men jag blir så nyfiken på hennes böcker som man kunde bläddra i medan Kulturrådet och ALMA bjöd på en generös buffé i sin monter för att fira (se min bild). Mest nyfiken blir jag på dessa två:
Tener un patito es útil (2007) som kan läsas från två håll med två olika resultat, en berättelse om vad en pojke kan använda en anka till och en annan som visar vad en anka kan använda en pojke till. Och Nocturno (2011) en vacker introduktion till nattens drömmar som med fluorescerande färg bäst avnjuts i mörker.
Vi får väl se vilket svensk förlag som bjuder mest! Ännu finns hon inte på svenska, men snart tror jag.
(ALMA= Astrid Lindgren Memorial Award)


2 kommentarer:

Marina sa...

Spännande! Det är en bok jag måste försöka hitta, den med de två olika varianterna i!

maggisvarldgmail.com sa...

Härliga Bilder! Ser fram emot att böckerna kommer till Sverige!