måndag 17 juni 2013

Slutresultatet blir en bok - vägen dit väljer du

Slutresultatet blir en bok ... men vägen dit, så olika den är.
Alla har sina sätt. Om det är post-it-lappar på hela väggen eller storylines på annat sätt. Om det är att sitta ensam eller tillsammans, skriva alldeles själv eller tillsammans med andra. Om du hemlighåller ditt projekt (som jag) eller pratar vitt och brett om det med andra.
Visst är det hoppingivande?

Jag älskar att sitta i ett rum där flera skriver, tyst och intensivt och laddat. Men ve den som babblar! Elin, som jag träffade igår, avskyr att skriva i samma rum som andra, hon vill göra sina egna ljud, höra sin egen musik, vara fullständigt ensam och fri från andra. Fri att grimasera, knacka, vara som hon vill. För mig försvinner de andra i rummet när jag skriver.
Ibland har jag musik i hörlurar, helst ordlös. Andra måste ha det knäpptyst.

Det är härligt att veta att det inte finns en metod utan lika många sätt som det finns författare. Inget är mera rätt eller fel än något annat. Slutresultatet blir en bok, vägen dit väljer du - såklart efter att ha testat även andras råd men sedan hittat din egen väg.
Vilken är din väg?

2 kommentarer:

Anneli Stålberg sa...

Musik i hörlurarna och familjen runt omkring mig. Då trivs jag och skriver som bäst.

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Härligt Anneli. Samma med mig. Ibland kan det vara underbart att bara åka iväg och skriva också.