lördag 7 juni 2014

Unga tar upp kampen mot maffian och vägrar betala "pizzo" - beskyddarpengar


Intressant artikel av Bertil Wall i Dagens ETC den 2 juni om kampen mot maffian på Sicilien

Maffian på Sicilien, Cosa Nostra, märker man som turist inte mycket av. 

Men maffian finns och är fortfarande stark. När jag kom hem och gick igenom veckans tidningar hittade jag en så intressant artikel i ETC om hur unga på Sicilien för en kamp mot maffian.
Det känns hoppfullt att "Addio Pizzo" startades av unga studenter i Palermo som tröttnade på att maffian, Cosa Nostra, hade kontroll över allt. Tog betalt för sina tjänster av minste affärsinnehavare som tvingades betala "pizzo" - beskyddarpengar. 
Addio Pizzo betyder Farväl Beskyddarpengar.
 Idag betalar cirka 80 procent av affärsinnehavarna i Palermo pizzo så det är en mäktig - och grym - organisation de tar upp kampen emot. 

Tack ETC för alla intressanta artiklar, måste jag utbrista! Jag har bara råd med en dagstidning. Nu har jag valt Dagens ETC.

"Maffians makt endast kan brytas om vanliga medborgare vågar berätta vad de sett och hört. Det är ledorden för organisationen Addio Pizzo, som genom att påverka konsumenter får allt fler att vittna mot den organiserade brottsligheten på Sicilien.
– Vi har under många år levt med
slutna ögon och munnar, men min
förhoppning är att vi om tjugo år kan
ställa oss upp och skämmas över vår
tystnad, säger Edoardo Zaffuto, tales-
man för Addio Pizzo."

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för inlägget! Det inspirerar mig att börja prenumerera på ETC. Hittills har jag kunnat läsa den på biblioteket men det är klart att prenumeranter är en förutsättning för fortsatt utgivning.Jag skall göra samma val som du.
Gunilla

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Gunilla! Det tycker jag är bra. Jag har inte råd, tänkte jag först. men jag hade ju tydligen råd att betala för en borgerlig tidning som DN - så jag gjorde mitt val