fredag 6 februari 2009

Smal som en fransyska


Det är ingen slump att så många bloggar handlar om vikt, om ätande, om bantande. Vi är fixerade vid att gå ner och följer slaviskt olika dieter. Själv har jag hängivet ätit GI-mat, detoxat och nu har jag beställt en ny bok med ISO-diet, men jag ser ändå ungefär likadan ut. Det är jag inte nöjd med.
Men hur gör man!?
Jag tänker på min lilla smala mamma som glatt åt en och annan kaka men var smal och perfekt långt in i sen ålder. Inte ett extrakilo (nå, hon rökte om sanningen ska fram) - men hon hade någon slags lagomfilosofi som jag tror är bättre än alla nya dieter som jag faller för och som ändå inte funkar. Den roligaste boken jag vet och som jag återkommer till är den småknäppa men roliga Franska kvinnors smala hemligheter av Mireille Guiliano. Ät gott, njut, promenera, men använd bra råvaror, ät med huvudet, inte med magen. Balanserat men i mindre portioner. Njut av varje vällagad bit i stället för att överäta och sedan panikbanta, säger hon. Ja, inte vet jag, kul är den att läsa i alla fall och nu ska jag testa hennes purjolökssoppa! Återkommer med rapport.

1 kommentar:

Anonym sa...

skitrolig