tisdag 20 oktober 2009

Turistnöjet nummer ett i Hoi An är att gå till skräddaren

Det finns en sak alla som kommer till Hoi An gör, ja jag har i alla fall inte träffat någon som inte gjort det: Syr upp kläder. Skrädderierna ligger tätt tätt och skräddarna och sömmerskorna har utvecklat stor skicklighet i att kopiera. De första gångerna jag kom var det mest morgonrockar och pyjamaser i skyltfönstren. Skräddaren verkade tycka jag var knäpp när jag ville ha likadana svarta enkla byxor som de vietnamesiska kvinnorna.
Jag sydde upp en an-sai, kvinornas långa skjortor och byxor, som jag fortfarande har kvar. Men det är historia. Nu finns massor av tyger och man lockas av möjligheten att få allt man vill ha. Jag har lärt mig att det är bäst att kopiera så jag tar med mig favoritplaggen och syr upp. Ett folknöje i Vietnam. Jag har nästan alltid på mig något plagg jag sytt i Vietnam. Det håller bra också. Mina svarta byxor och sammetsjackan jag ofta har måttsydde sonen här för tio år sedan, håller än, passar än dessutom!

5 kommentarer:

Pia sa...

Åh, vad jag är avundsjuk på Dig Eva. Jag förstår att det är ett riktigt tygernas Mekka där och för en tygälskare som jag så vore det himmelriket. Förr sydde jag alla mina kläder själv.
Du är säkert jättesnygg i Dina svarta byxor, det är en klassiker.

Beatrice sa...

Det är lyx om något! Tyvärr kommer jag inte i mina uppsydda kläder från Thailand... Det har kommit 2 barn och "några" kilon mellan. Men de hänger där så fint i graderoben för mig att drömma om... Jag kanske skulle ta mig en ny resa och sy upp nytt istället för att drömma! =) Vietnam låter härligt!

Jenny L sa...

Åh, vad avis jag blir Eva! Jag skulle också gärna ha något fint skräddarsytt av vackra tyger från Vietnam. Det får bli på min resa dit, någon gång i framtiden.

Annika Estassy sa...

När vi var i Goa lärde vi oss att dit åker man med två resväskor varav en tom... Nu vet vi att detta även gäller i Vietnam!

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Pia! Kan man dessutom sy själv måste det vara underbart att "bläddra" i tygerna!
Bea! Det där med barn och kilon... jag hoppas fortfarande men måste nog inse att jag kanske nått min trivselvikt, hmmm:)
I Vietnam, Annika, är de ännu duktigare på att kopiera favoritkläderna man har med eller visar på bild. I Goa sydde jag mest indiska kläder men det gäller ju som alltid att hitta bra skäddare.
Jenny! Det är klart du ska åka till Vietnam! Det är så enkelt att vara här. Verkligen ta-dagen-som-den-kommer!