söndag 20 december 2009

Hur kul är det att koka knäck om vi alla sitter och får ångest över att vi trycker i oss fett och socker?

Min pappa var en underbar man, men han var inget vidare att ha i köket. Han kunde ungefär koka kaffe men inte så mycket mer. Så mamma Gulli saftade och syltade, lagade och bakade. Alltid god - och som hon sa:  "piffig", vällagad mat. Men när hon var ensam och äldre så tröttnade hon. Visst kunde hon svänga till några sockerkakor och lite bullar och laga en god gryta, men den där entusiasmen från förr fanns inte kvar. Jag undrar vad det beror på? Var det min pappas alltid så uppskattande kommentarer hon saknade. Eller blev det helt enkelt bara tråkigt?
Jag undrar för jag känner lite likadant. Jag har tyckt att det var roligt att laga mat. Tycker jag det nu? Ja, någon gång när vi äter ihop, när det är fullt kring bordet. Men inte ens nu till jul tycker jag det är särskilt kul. Kanske är det också för att det är så mycket restriktioner kring det vi äter. Sjuka grisar, transfetter, besprutad mat. Och hur skoj är det att koka knäck och göra fransk kola om vi alla sitter och får ångest över att vi trycker i oss fett och socker?
Det får bli färre saker på julbordet, bara sånt vi tycker riktigt mycket om.
Men nog ska jag göra lite fransk kola i alla fall...

6 kommentarer:

Evas blogg sa...

Även om jag har lagt in sill ikväll så har vi strukit mkt på julbordet under senare år. Det traditionella är bortplockat, då nästan ingen av oss gillade det. Nu äter vi mest olika sallader, ex av matvete, rödkål, apelsin. Hummus på brödet. Kalkon istället för skinka. Men en liten sillabit vill åtminstone jag ha, en sort. Och godiset, det skippar vi helt denna jul.

Annika Estassy sa...

Jag känner likadant, Vi satsar bara på det vi tycker absolut bäst om. Mycket fisk vill jag ha och så en liten skinka. Inget julgodis här heller - det går inte att sluta äta knäck när man väl börjat! Fast en liten fransk kola har inte varit dumt förstås...

Var dag bär guldkorn sa...

Julskinka, hemmagjord julkorv (mammas o pappas), bruna bönor och sillsallad. Det är det som jag alltid gillat och fortsätter ha (om föräldrarna kommer med korven som i år). Det räcker! Brukar aldrig må dåligt av julmaten. Gillar detta och äter gärna skinksmörgås var dag i en vecka tio dagar (äter ju nästan bara ost på dem annars).
Och jag har inte minsta dåligt samvete för sötsakerna! Varken till jul eller annars. Knäcken är kokad och fransk kola. Mums.

Evas blogg sa...

Ja förutom de chokladaskar vi fått ;)

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Jag tror de flesta drar ner på det alltför feta, som ni säger också. Fisk och sallader, det blir bra, Annika. Och rökt fårbog. Och sillsallad, Maria fast bara jag äter.
Och Eva ... en och annan pralin, träning börjar efter jul!

Jane Morén sa...

Jag ser oerhört mycket fram emot att i dagarna tre få vara ledig och bara äta gott, inklusive massa choklad, knäck med mera och bara slappa. Sova när jag är trött, läsa när jag orkar och se filmer och gärna skriva en dikt som går till världshistorien;-) men mest bara hänga över en soffkarm och äta gott. Mums! Vårt julbord består av potatisgratäng, sovaprinskorvar, vegetariska köttbullar, sill och potatis, stekt potatis, goda röror och grönsaker och såklart en stor kastrull julgröt med kanel.