fredag 16 juli 2010

Kanske måste jag hitta nya morgonrutiner i stället för de prasslande borgerliga bladen?

I mitt barndomshem hade vi både Sundsvalls tidning och Dagbladet Nya Samhället (som den hette förr). Pappa läste tidningarna först, innan dess fick ingen röra dem. Men jag växte upp med synen på att tidningar var viktiga och att vi skulle vara stolta över vår arbetarpress. Den finns knappt idag, några få tidningar kämpar väl på och det är man tacksam för. Men dagspressen är överväldigande borgerlig. Jag som alltid varit så övertygad om att morgontidning måste man ha börjar tveka. Den här Dagens Nyheter som levereras ut till min brygga, så späckfull av en borgerlig samhällssyn inte bara på ledarsidan utan även på nyhetsplas - varför ska jag läsa den? Denna utarmade tunna kulturbilaga, vad ger den mig? Och denna sommarföljetong, en Kepler-roman som jag inte skulle komma på idén att köpa, har jag inte minsta intresse av att läsa så varför ska jag betala för att den upptar en stor del av tidningens kulturbilaga?.
I våras läste jag Svenska dagbladet, ledarsidan är naturligtvis lika ointressant för mig. Men däremot gillar jag kulturbilagan och de många intressanta artiklarna om filosofi, samlevnad och religion på den Idag-sida Marianne Fredriksson en gång startade.

Så vad gör jag? Jag vet inte. Kanske måste jag hitta nya morgonrutiner i stället för de prasslande borgerliga bladen!

8 kommentarer:

Jane Morén sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Jane Morén sa...

Håller helt med Eva! Och när det gäller Kepler filar jag på ett brinnande inlägg om de och succé på min blogg.

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Nu blev jag inspirerad att säga upp DN och det känns inte alls tomt, bara bra! Väntar på att läsa ditt inlägg :)

Granne med potatisodlaren sa...

DN som förr var ett riktmärke för hur journalistik och tyckande inte hör ihop har tappat all känsla för var gränserna går. Jag håller med dig Eva om att Svd är bättre. Bättre på Idagsidan, bättre i kulturdelen och de håller hårdare på gränserna mellan tyckande och vad de skriver på nyhetssidorna.
Men det är vi som arbetar på NSD, Dalademokraten och andra rester av arbetarpressen som hela tiden anklagas för att skriva politiskt på våra nyhetssidor. Det finns de som tror att alla har partibok och måste avge trohetsed...
Nej! Oberoende liberal har DN fått att betyda troende på alliansen.

Monika Häägg sa...

Jag har inte haft någon stor morgontidning sedan Arbetet lades ner. Jag har en lokaltidning men det är bara för de lokala nyheterna. Ledarsidan är inte ens värd att läsas!

Anonym sa...

Ang. DN Kultur - det är ju landets största (bok)förlag som äger tidningen dessutom... vilket jag tycker märks.

Annika Estassy sa...

Jag blev sur på DN:s arroganta attityd när det gäller deras distribution och sade helt sonika upp tidningen. Från måndag är det SvD som gäller, inte p.g.a. dess politiska inriktning utan för att det helt enkelt inte finns något annat att välja på! Men morgonrutiner helt utan papperstidning känns svårt för att inte säga omöjligt.

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Eva jag blir verkligen nostalgisk när jag tänker på alla a-presstidningar, och tämligen förbannad över hur klantigt de sköttes ekonomiskt på många håll.

Monika, Arbetet --- varför i hela världen skule den läggas ner, det är mycket i arbetarrörelsens tidningspolitik jag inte förstår!

Anonym, jo Kepler utges på Bonniers, ges som följetong i DN av någon obegriplig anledning och recensionen slås upp löjligt stort megastort....hmmm....

Annika, har läst om dina vedermödor, men svenskan är faktiskt en roligare tidning :)

Jag sa upp DN av ovanstående anledningar, lustigt nog tecknade dotter E samtidigt, ovetande om det, en månadspren. gratis på Svenskan!