lördag 27 november 2010

I luften mellan Stockholm och Hanoi läste jag Hungerspelen, oavbrutet

En anledning till att jag var trött första dagen i Hanoi var att jag inte sov en blund under flygresan, inte såg jag en enda film heller. Jag bara läste som besatt hela flygnatten Hungerspelen, Suzanne Collins omtalade roman. 

Hungerspelen är en av de största mediala händelserna i ett land med tolv distrikt. Från varje distrikt tvingas två ungdomar mellan tolv och arton genom lottning att delta. Sedan skickas de till huvudstaden  stajlas, tränas och visas upp i teve.  Varje år konstrueras en ny spelplats där ungdomarna släpps ut och som det direktsänds ifrån. Bara den som överlever får åka hem. Det lät för läskigt tyckte jag först. Men  Katniss , huvudpersonen, besegrade mig.  Hon är fjorton år, älskar sin lillasyster Prim över allt annat, och försöker skydda henne från allt hemskt i distrikt tolv, men mot Hungerspelen har hon inget skydd. När Prims namn dras i lottningen  ser Katniss ingen annan utväg än att själv ta Prims plats i spelen.
Suzanne Collins  framtidsroman ger mig många tankar. I teve idag handlar det i snart sagt varje program om utslagning och stajling. Vi har vant oss vid att deltagare röstas bort, förnedras och hånas. Det vi först reagerade mot i Robinson är idag vardagsteve. Utslagning som underhållning.
Hungerspelen presenteras som ungdomsbok. Men vaddå ungdom, denna stämpel. För mig var den här boken fascinerande, spännande, underhållande och den gav mycket att tänka på i vårt samhälle idag.

5 kommentarer:

Monika Häägg sa...

Fantasin ligger inte så långt ifrån verkligheten. Tyvärr finns det en oändlig rad av förnedrande TV-underhållning.

Jenny L sa...

Tack för lästips! Låter intressant. Hoppas du har det bra i Hanoi förresten. Såg i ett tidigare inlägg att du skrev att sandalerna var på och benen bara. Hemma är det moonbots och långkallingar som gäller. Utomhustermometern visar denna kväll på minus åtta.

KaosJenny sa...

Låter som ett lästips... Här håller vi på att snöa över men har det bra ändå. Hoppas du har det bra och njuter av tillvaron.. Kram

Annika Estassy sa...

Trodde nog att du skulle gilla den! Jag har bara läst den första delen och jag gjorde som du - streckläste den. Men jag kommer nog inte att läsa de övriga två delarna - fick mig hela handlingen berättad (på begäran!) när vi hade Breakfast Book Club och just nu räcker det gott.

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Monika, du tänker väl läsa Hungerspelen, ska bli kul att höra vad du tycker!?

Jenny: ja läs de böckerna1 Jag trivs, mycket för att jag har lätt att hitta mig själv långt borta och för att det är ganska varmt!

Kaos-Jenny, snön är det jag flyr ifrån. Den kyler mig ända in i själen! Men har man barn kan man ju glädjas för de små liven, att de får tumla runt i det vita kalla!

Annika! Det låter så kul med frukostbokmöte, rätt som det är kanske jag är hemma och kan vara med. Men hallå... fusk att få böckerna berättade :) Nog ska du läsa!