onsdag 5 januari 2011

Att muntra upp sig med när själen är tung som bly

Själen är oförklarligt tung som bly idag. Jag försöker pigga upp mig med t ex mina bilder från Vietnam. Så kom jag att tänka på julklappen från Maria, i en Mårran-plåtlåda hade hon lagt uppiggande saker Bland annat en tjock bunt med citat som hon textat på lappar att pigga upp mig med. Det här var bra:
Att gå vilse är ett sätt att lära sig hitta (Swahiliordspråk)
Livet är som att cykla. För att hålla balansen måste du vara i rörelse. (Albert Einstein)

7 kommentarer:

*P* sa...

Vilken underbar idé med lådan!

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Visst är det. Som du skriver om din goda vän också, P, hur det ger en verklig styrka att ha goda vänner

Sofie B-C sa...

Strålande citat! Gillade även diskussionen nedan där Carina föreslog att man "vilade i erfarenheten". Så många bra tankar att ta med sig ut i världen idag. Känner mig lite som du, Eva. Liksom lite vilsen efter jul. Året känns nytt i alla bemärkelser -vilket ju är lite skrämmande, men samtidigt spännande:)

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Sofie, det känns lite som om alla möjligheter finns och det är ditt ansvar att göra något av dem - det är ju underbart men som du säger också skrämmande! För om man inte är "duktig flicka" och gör något av dem, vad är man då?

Granne med potatisodlaren sa...

Oj!

Ja, tänk om vi kunde låta bli att vara duktiga en dag i veckan, eller en stund per dag.

Värdefulla det är vi hur som helst, eller hur?

Evas blogg sa...

Man behöver inte alltid vara duktig. Man får ha sina downperioder. Det kommer nya dagar, då allt känns lättare och krafterna återvänder. Kram!

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Eva Granne! Klart vi är värdefulla. Men hela livet har vi u drillats att vara så himla duktiga, svårt att koppla bort det:)

Eva, idag har jag gett mig en bunt nya böcker, det och skumbad är bra medicin mot håglöshet!