söndag 1 maj 2011

Nöjsam läsning även om man tydligt ser det dramaturgiska skelettet

Naturligtvis har jag läst Cirkeln, den nya ungdomsromanen om häxorna i Engelsforss som redan innan utgivning var omtalad. Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren är författare. Det är en skickligt vävd historia där man visserligen väldigt tydligt ser det dramaturgiska skelettet och inte blir särskilt förvånad  över vad som händer men ändå gärna läser vidare. Jag gillar greppet att låta något annorlunda svepa in över en instängd vanlig liten ort. Jag gillar att häxorna är genomtänkta som en Spice Girls-grupp för att passa alla olika slags typer. "Utan varandra kan de inte överleva" är budskapet - fint det med.
Läs den, tycker jag, nöjsam läsning om än inte i nivå med förhandsryktena.

1 kommentar:

Anonym sa...

Min 14-åring tycker inte om när jag ger henne boktips, hon vill upptäcka böckerna själv. Men denna kunde jag inte låta bli att köpa till henne.

Morsan alltså! ;)