tisdag 3 juni 2014

En egensinnigt påhittad blivande klassiker: Mördarens apa av Jakob Wegelius


Det är sällan man läser en så egensinnigt påhittad,  fantasifull och dramatisk roman  med en så samtidigt vänlig underton där kärlek och vänskap är som en god varm ström genom boken. Mördarens apa är en bok jag önskar alla barn och vuxna

Jakob Wegelius nya bok Mördarens apa är en sällsam och omsorgsfullt skriven historia om ett gåtfullt mordfall.
Den börjar i Lissabons hamnkvarter, tar oss över haven till  en indisk maharadja.
Det är en historia om mörka hemligheter och svåra brott, men även om vänskap, hopp och förlåtelse. Mördarens apa är en fristående fortsättning på  Legenden om Sally Jones från 2008 som jag nu kommer att kasta mig över med största läshunger.

Vilken ovanlig, fantastisk och märklig roman detta är.
Historiens berättare är en gorilla, Sally Jones, maskinist på lastskutan Hudson Queen. Hon och hennes vän, sjömannen som kallas för Chiefen, blir inlurade i en skum affär. Hudson Queen går under och Chiefen blir oskyldigt dömd för mord.
Sally Jones startar en lång  kamp både för att rentvå Chiefen. På den vägen träffar hon bland annat den goda och begåvade fadosångerskan Ana Molina och dragspelsmakaren Luigi Fidardo.

I boken finns svartvita precisa bilder av alla personer. Precis som boken är så minutiöst skriven är bilderna också så precist och utsökt tecknade.

Det här är den mest välskrivna, fantasifulla och egensinniga ungdomsbok jag läst på länge, en blivande klassiker och en given Augustprisvinnare.


2 kommentarer:

Anonym sa...

Men litet för lång. Tycker jag.

Lena K E

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Lena - jag längtar redan efter att läsa mer om Sally Ann och Chiefen. Men som sagt - får väl läsa första delen så länge!