onsdag 1 juli 2015

Sveket och Sammansvärjningen - spännande som Hungerspelen

Sveket 



Sommarläsning, ljuvligt ord. Man samlar på sig böcker att läsa på ön, i den nya hammocken kanske?
Startsträckan för utflyttning har varit lång i år så jag har redan kastat mig över det jag skulle läsa där.

Två fantastiska böcker som jag varmt rekommenderar i synnerhet till alla som liksom jag älskar dystopiska framtidsskildringar gärna med stark kvinnlig huvudperson. Tänk Hungerspelen så förstår ni. Något liknande har jag varit på jakt efter.
Så hittade jag Opals utgivning av Ursula Poznanski, hade aldrig hört talas om henne men det lät intressant med Sveket. Tjock är den också. 432 sidor. Och så bra!
Sex lyckade studenter  lever i den perfekta världen, så fin och rättvis. De som lever utanför är vilda och brutala, de lever bland spillrorna av det som en gång var vår nutida värld.  Men under glaskupolerna råder ordning. Tror de. Ända tills  de blir utkastade och svikna, riskerar döden. På flykt utan att veta varför. Det finns ingen de kan lita på. Kanske kan de inte ens lita på varandra.
Ria, huvudpersonen, får ompröva hela sin värld.
Det är välskrivet, spännande, dramatiskt.
Jag kan inte sluta läsa. Jag läser tills ögonen faller ihop, läser tills boken tar slut. Rusar till bokhandeln och köper fortsättningen Sammansvärjningen, lika outhärdligt spännande.

När det är som mest spännande tar den också slut.
Jag vet inte än när fortsättningen kommer. Snart, hoppas jag, för boken är skriven på tyska, författaren kommer från Österrike så jag kan inte läsa på originalspråket.

På adlibris rekommenderar de böckerna som läsning för åldrarna 12-15.
Jag skulle säga 12-99.
Avskyr åldersrekommendationerna. Har alltid gjort sedan jag blev utkörd från vuxenavdelningen på biblioteket som tioåring. Kan bestämma själv vilken ålder jag för tillfället befinner mig i!

2 kommentarer:

Anna/notonmusic sa...

Ja visst är det konstigt med dessa åldersindelningar, framför allt ungdomsböcker kan ju vara så jättebra. Samma sak när det gäller filmer. Så jag säger som du. Kan själv! Nu har jag fört upp även dessa böcker på min sommarlista! Jag som inte ens börjat läsa mina sommarböcker ännu. Får nog ta en tur till biblioteket i morgon! Kram

maggisvarldgmail.com sa...

Återigen tack för dina boktips! Hitills har det blivit lite läsning för mig. Vi är i Frankrike och huset är fullt av barn och barnbarn så det blir ingen riktig ro. Men denna serie låter spännande! Hoppas du har det riktigt gott i ert hus på ön nu när jag förmodar ombyggnaden av köket är klart! Allt gott Eva! Kram