tisdag 20 januari 2009

Den oförliknelige Zac O´Yeah


Om ni får lust att åka till Indien - och ja gör det, det är underbart! - så läs först Zac O´Yeahs härliga Indienböcker, både Guru och boken om Mahatma Gandhi. Zac är den som introducerat mig till Indien. Oförglömliga minnen. Just nu skrev han till mig om när vi besökte det revolutionära historiska Coffee House i Kolkata - det var bara det att vi fick loppor i baken på stolarna. Vi började diskret klia oss, sedan rusade vi hem till duschen. Minnen finns av goda måltider på ställen man själv aldrig skulle våga testa, men som var fantastiska när Zac tog oss med in och lärde oss äta elegant med bara högerhanden. Jag vill bara tipsa er som gillar Zac att nu är han kolumnist i deckargenren i Indien, han skriver deckarkrönikor i indiska upplagan av Wall Street Journal.
På bilden ovan, som jag tog i Goa förra året, är Zac tillsammans med Marie Oskarsson, Sandhya Rao och Moushumi Bhownik på ett författarseminarium jag var med och arrangerade. Skulle gärna byta slasket i Stockholm idag mot värmen i Goa!

Inga kommentarer: