fredag 30 januari 2009

Utanpå åldras jag men inuti är jag mig lik - precis som Marie Louise Ekman


Jag suckar ofta över åldersfascismen i vårt samhälle, den som dömer ut människor pga ålder. Tänkte besöka ett nyöppnat ställe igår, men kände mig som något katten släpat in - hallå jag är inte trettio men jag har pengar att köpa champagne för och jag är ganska trevlig! Måste alla på vissa krogar i Stockholm vara typ lika gamla? Eller?
Nu ska jag hylla en suverän kvinna som jag har stora förhoppningar på: Dramatens nya chef, Marie Louise Ekman. Såhär sa hon i en intervju igår i Stockholm City: Jag är oerhört trött på komediformen som bara handlar om gifta män som ska passa på att vara otrogna medan fruarna är på landet. Den traditionen är helunken, jag orka inte se det en gång till. Här ska det vara komedi och fars där man skrattar utifrån samtida värderingar, inget jädra sexistiskt eller patriarkalt!"
Jag har många gånger somnat i fåtöljerna på Dramaten till absolut urtråkiga föreställningar. Nu ser jag framtiden an, frisk luft!
På frågan om att ta jobbet vid 64 års ålder svarar hon: "Man upplever sig själv som ålderslös. Utanpå åldras jag men inuti är jag mig lik. Dessutom har jag alltid gått på lust när jag gör val i livet."
Marie Louise Ekman brukar jag se äta och skratta på min trevliga kvartersrestaurang Elies Kök och Bar på söder. Där ingen behandlas snorkigt överhuvudtaget och alla får god mat!

Inga kommentarer: