onsdag 25 februari 2009

Män som hatar kvinnor är en riktigt tråkig film


Det var med både farhågor och förväntan jag såg filmen "Män som hatar kvinnor" ikväll. Tyvärr var det oron som besannades. Det var en ospännande film måste jag tyvärr säga. Nå, jag är ingen filmrecensent, men boken var en intensiv bladvändare och jag hade väntat mig en film med bett i replikerna och spänning. Därav inte. Det är en rad tablåer som redovisar - alltför snabbt - nyckelscener i boken. Men filmen saknar all originalitet. Trögt vevar den sig fram och jag förstår att Mikael Nyqvist stora delar av filmen lunkar omkring och ser bekymrad ut, skulle jag också vara med sådana tunggumpade repliker.
Dramatiken, finessen, spänningen... var tog allt det vägen? Nej jag är riktigt besviken.
Jag hade hellre sett första boken som en teveserie i sex spännande avsnitt där berättandet, som i boken, får ta sin tid. Det blir inte många stjärnor av mig för den omtalade filmen.

5 kommentarer:

Anonym sa...

ÅH testet som låter din inre rescensent komma fram:

1 - lämnar du biosalongen innan filmen slutat? Ett ÅH

2- somnar du åtminstone en gång under föreställningen? Två

3- skruvande och några ljudliga suckar? Tre

4- piggare när du går än när du kommer? Fyra

5- du kan inte komma ihåg när du såg en så bra film senast men det måste ha varit länge sen. Fem.

Kerstin sa...

Då ska jag definitivt läsa böckerna istället för att se filmen =) Jag som läser så mycket har faktiskt inte läst dessa ännu (medvetet val), men de står på att-läsa-listan.
//Kerstin

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Ja enligt din inre recensent, käre ÅH, så blir det 2 för Män som hatar kvinnor och 4 för Slumdog Millionaire - eller nästan fem.
Kerstin! Ja börja med att läsa den första boken, den var en riktigt spännande bladvändare. Jag tycker däremot att bok nummer 2 var sådär och bok nummer 3 lämnade mig helt oberörd. Men ettan - den ska du läsa!

Annika Estassy sa...

Tack för recensionen Eva - nu slipper vi lägga 200 kr på en film som gör oss besvikna. Tror nog att vi kommer att tycka som du. När det gäller boken så får jag väl krypa till korset och läsa åtminstone den första...

Evas blogg sa...

Nästan så det ante mig. Filmerna blir ofta sämre än böckerna. Tror jag hoppar över den här filmen, blir nog bara besviken.