söndag 14 februari 2010

När Elin och jag träffar Michelle Magorian

I landet Sverige är det inte högstatus att skriva barn- och ungdomsböcker. Jag tycker det är så märkligt. Dessutom hör jag ofta människor säga att de aldrig skulle läsa en barn och ungdomsbok. Varför inte? Ni missar något. En av de bästa författare av ungdomsböcker jag vet är Michelle Magorian. Den som kan läsa hennes bok Godnatt mister Tom utan att röras i djupet av sitt hjärta har inget hjärta utan en sten i kroppen. Jag blev så fängslad och berörd av den boken och läste och grät en hel natt utan att kunna sluta. Jag tycker hon är en utmärkt författare. Läs henne! Nu har det kommit en ny bok som jag verkligen längtar efter att läsa. Tystnad tagning heter den.
På bilden träffar jag Michelle Magorian i London. Jag var på språkkurs och passade på att göra en intervju med henne. Som så ofta när jag gjorde resor såg jag till att ta med mina barn så Emil, Elin, Ellen och jag hade en underbar Londonvecka. När vi träffade Michelle Magorian var Elin med mig. Fin bild eller  hur? Ni ser att det är ett tag sedan eftersom Elin numera är bokredaktör på Kattis och dessutom bokbloggare. Och ni ser att Michelle är ganska liten?

5 kommentarer:

Granne med potatisodlaren sa...

Du lyckades med att gå på språkkurs, göra intervjuer och ta hand om tre barn samtidigt. Det kallar simultanförmåga. Vad kul det måste ha varit. Bilden är härlig med paraply och allt.

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Eva Granne... vilken rolig iakttagelse, tänkte inte på det. Men jo, då var livet en vild karusell och min simultanförmåga på topp. Undra på att jag tycker att det är litet långtråkigt nuförtiden!

Annika Estassy sa...

Godnatt mister Tom är väl en klassiker vid det laget och du har så rätt, barn- och ungdomsböcker ska verkligen inte nedvärderas!
Kul bild - undra på att du fick boktokiga barn!

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Javisst är bilden fin, Annika! Vi hade så roligt hela den veckan, ungarna och jag. och visst är det lustigt: Nu är det Elin som gör författarintervjuerna!

Karin sa...

Men hur hamnade jag här? Det var inte det inlägg jag trodde att jag skulle kommentera, men å andra sidan är det samma personer så det får gå ändå: Michelle måste vara max 1.60 och förmodligen mindre än så. Gullig bild på Elin! Och Godnatt mister Tom är bara så bra!