söndag 14 februari 2010

Tänk om Helen Sjöholm sjungit med Orsa Spelmän! Vilken skräll det blivit

På en lista över vad jag är minst intresserad av kommer  idrott väldigt högt. Att se på alltså. Jag är bara så monumentalt ointresserad och den nationalistiska yran under OS är påfrestande. Men det är inget att oja sig över, jag behöver ju inte titta. Elin kom förbi ikväll, vi sjönk ihop framför melodifestvalen i stället, ingen höjdare det heller men vi småpratade och tittade . Men jag undrar:
- Varför skickar svenska folket bara killar till Globen, två omgångar, fyra killar?
- Varför är programledaren Christine Meltzer så hysterisk?
- Varför har deltagarna så hemska kläder, värst ikväll Hanna Lindblad i någon slags baddräkt som ledde tankarna till bordellutstyrsel i tysk s/m-film /inbillar jag mig, inte för att jag sett någon/
Nu ska jag inte bara gnälla. Pauline Kamusewu /bilden/ var underbar och likaså Calle Moraeus med Orsa spelmän. Men Helen Sjöholm borde ha framfört den fina visan - det hade blivit en skräll. För visst är Calle underbar, men sjunga kan han inte.

6 kommentarer:

Granne med potatisodlaren sa...

Jag håller med dig i allt. Jag hade varit uppe sen före fem på morgonen och somnade före nio och missade omröstningen. Vad synd att Pauline inte gick vidare. Hon var så annorlunda att det kan bli en hit. Killarna var ju inte mycket. Jag tycker att Hanna Lindblad fick stå ut med mycket. Både billiga kläder och dålig låt. Så var hon eliminerad.

Evas blogg sa...

I år har jag gjort valet att inte dras in i denna cirkus. Jo, finalen tänker jag se, men inte alla uttagningar. Jag såg skidskyttet men blev bara trött. Jag gillar skidåkning men OS-febern är bara för mycket. Förväntningar som sedan inte införlivas, och då ska det analyseras i detalj vad som hände. Ska det hålla på så vid varje tävling, då lessnar jag snabbt.

Victor Estby sa...

Håller helt med dig om OS, Eva. Men det är väl som vintern - bara att härda ut. Melodifestivalen somnade jag ifrån. Hann bara uppfatta att Andreas Johnson och någon annan lirare gick vidare och att Johnsons låt verkade vara en rätt ok hit.

Annika Estassy sa...

Pauline var min favorit! Håller med dig om det övriga + att någon borde lära Meltzer två saker: 1) att inte hålla fusklapparna så högt när hon läser dem samt att inte stå så bredbent...

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Egentligen är det ju bedrövligt att man tittar, men det är kul ändå på något sätt. Om inte annat så för att det är så förfärligt. Men Pauline var riktigt bra!
Jag tycker synd om Meltzer hon verkar så fruktansvärt malplacerad i rollen i sina konstiga kläder (vad hade hon i håret???) och med ett uselt manus.

Pia sa...

Sällar mig till skaran icke-OS-entusiaster som hellre såg den fasligt dåliga Melodifestivalen istället. Och givetvis med Pauline som favorit. Hennes låt var ett fräckt inslag i jämförelse med de andra lågvattenmärkena.