onsdag 26 januari 2011

En dag med träning, skrivande och minnen av den psykedeliska klubben Filips

Jag är nöjd med dagen hittils! Ellen och jag tränade en timme på gymmet och jag orkade mer än jag trodde (vilket dock inte är mycket men ändå!). Grötlunch, Ellen special med banan och äggula, nyttig som bara den och så har jag arbetat med en text som är så rolig och utmanande att skriva. Hela dagen. Flitig som ett litet bi.
Däremellan har jag scannat in en gammal artikel som Ulla min vän och jag skrev 1967 om den psykedeliska klubben Filips i Stockholm dit man gick i sin afghanpäls och sniffade rökelse och lyssnade på "Hansson och Karlsson". En kulturtidningsentusiast, Jonas, fick nys om artikeln. Nu ska han skriva om denna Sveriges första psykedeliska klubb och frågade om minnen och artikel. Så den scannade jag in och började minnas... Hallå Ulla långt borta i Turkiet, vad tuffa vi var som gick upp på Svenskans kulturredaktion med vår allra första artikel och fick den publicerad!!!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Visst var vi!!!
Utan minsta tveksamhet travade vi bara rakt över gatan när Olof Lagercrantz (dåvarande kulturchef på DN) vänligt avböjde av platsbrist. Världen var vår! Sån var tidsandan och vi tvivlade väl aldrig på att vi var oemotståndlga. Sorgligt nog är det så mycket svårare idag.
Kram Ulla

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

DN-besöket hade jag glömt! Du är för övrigt fortfarande oemotståndlig:)

Anonym sa...

Och du också! Låt oss aldrig tvivla på det. Den känslan behövs hela livet, den måste vi hålla fast vid! Ulla

Unknown sa...

Hej Eva!

Jag sitter och skriver på artikeln nu. Har fått in mycket fint material. Tänkte bara säga att det var roligt att se att du lagt ut "Touch of pop" artikeln här. Skickar över en kopia på texten sen. Besök så länge tidningen som ligegr ute nu på www.koletmag.se

Ha det så bra!

/Jonas