måndag 15 oktober 2012

Vilka är dina ritualer innan skrivandet börjar?

Morgonritualer är viktiga för mig.
Även när jag var heltidsarbetande småbarnsmamma var rutinerna det som fick vardagen att hålla ihop, vakna, duscha, väcka, frukost ihop, svisch iväg till dagis.....
Idag är rutinerna annorlunda. Vakna vid sex, sju. Läsa morgontidning. Dricka dagens bästa morgonkaffe – eller om Ellen är hemma äta frukost med henne. Dusch, kläder.
Samla ihop mig en stund med att skriva några korta dagboksanteckningar. Triviala. Men hopsamlande. Inte alls så häftiga som hen trodde när hen hittade min dagbok och smygläste. Den låg framme för att ingen i min familj någonsin läser någon annans dagbok. En helig princip som jag trodde alla följde. Nåja, jag lärde mig och gömde sedan dagboken bland mina trosor.
Sedan sätta igång datorn.
Det första jag gör är att kolla mailen, facebook och "arbetskamraterna", nämligen ni andra bloggare. Vad har hänt? Har någon skrivit något jag vill svara på. Har någon kommenterat? Kanske skriva ett nytt inlägg innan jag så sakta närmar mig själva skrivandet.
Det är inte så enkelt att jag bara direkt kan börja
Jag behöver mina ritualer.
Sedan fikar jag ofta med er på bloggen, ni bloggare blir mina fikakompisar i den ganska ensamma författartillvaron.
Hur ser dina ritualer ut?

6 kommentarer:

Marina sa...

Väldigt mycket likadana faktiskt...det är mycket i den här lilla burken som måste kollas. Försöker även kika igenom lite svenska tidningar, för att ha litet hum om vad som händer i den delen av världen också.

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Marina, minns hur man förr jagade en svensk tidning för att se om något hänt (det hade det för det mesta inte) - och nu sätter man igång datorn och har världen i den...

maggisvarldgmail.com sa...

Är ju ingen författare som du! Men alltid kollar jag bloggen Elsa Dolly och också om jag fått någon egen kommentar till min blogg. Allt detta sker medan jag dricker kaffe och äter en hård ostmacka och sedan fortsätter jag titta runt lite, på mejlen och som nu på dig! Är glad över att räknas som din "arbetskamrat" och fikakompis! Hela tiden finns i mitt bakhuvud att jag vill skriva något, men det måste mogna fram först...

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Margareta, klart bokhandlerskan i Enskede ska skriva! Det hoppas jag och det ser jag fram mot att läsa!

Granne med potatisodlaren sa...

Jag prasslar med tidningen och brygger en stark kopp kaffe. Sätter på radion och börjar läsa tidningarna på Liberary pressdisplay. Lyssnar på vädret går ut en sväng och luktar på dagen, pratar med Celina, ger henne mat. Tar en bild eller två. Sätter på tevatten, läser bloggar och kikar på fejan. Sen jobbar jag i två timmar. Tar paus och så är det två timmar till. Då är är det förmiddag och dags för kopp nummer tre.

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Eva du har då förmågan att skriva så man känner kaffedoften och hör tidningsprasslet. Härliga rutiner :)