lördag 14 december 2013

Återträffen, en film som inte lämnar mina tankar

Anna Odell håller ett oväntat tal till sina fd klasskamrater på Återträffen
Enskedeskolan är den skola där mina tre barn gick i nio år var. Gud ska veta att jag stångade pannan blodig mot en reaktionär skoledning och gammaldags pedagogik. Jag har aldrig varit så arg och upprörd som över vissa händelser på den skolan och jag slogs som en furie, inte alls som mitt vanliga ganska blida jag.

Men ändå var det tryggt med barn från området, fina omgivningar och en slags trygghet i att man kände så många.
Nu såg jag Anna Odells suveräna film Återträffen om just samma skola. Där gick hon i nio år, blev mobbad och har gjort en film om hur det var för henne att inte ha vänner, vara utanför, förtalad, ensam, ensam. Inte ens bjuden till Återträffen efter tjugo år.

Filmens slutscen panorerar ut över den idylliska villastaden där jag trivdes så bra, trots både lycka och olycka. Det är smärtsamt att veta hur mycket sorg och grymhet det finns också där, om man lyfter på villataken. Det är så klart inget nytt, men det är skildrat så skickligt

Anna Odells film, där hon själv så inkännande  spelar huvudrollen, är skakande. Jag kan inte värja mig. Och vill inte heller. Jag vill verkligen ta del av detta vittnesmål i så skicklig filmisk form, försöka förstå.

Det är en film som inte lämnar mig. Jag tänker ofta på den och kopplar så klart till minnen jag själv har, både från min skoltid och mina barns.
Klarögt och obarmhärtigt granskar hon mobbarna, medlöparna också, de som inte sa något. De som låtsades att hon inte fanns.



4 kommentarer:

Anonym sa...

Marina har lämnat en ny kommentar till ditt inlägg "Scarlett en skitroman utan själ, det inte lätt att...":

Jag vet att jag började att läsa "Scarlett" en gång, men den blev aldrig utläst. Annars kanske "Hemvändarna" vore en bra avspark på en författarkarriär, så varför inte...;)

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Förlåt Marina! Tryckte fel på ditt inlägg så det försvann men lägger in det så här i stället, min klumpiga tummes fel :(

Jo, Marina ... vem tar upp den handsken och skriver boken Hemvändarna ... Bengt Olsson vore nog frestad men mycket hellre hans inkännande fru Helena von Zweigbergk

Anonym sa...

Hej Ewa!

HIttade din blogg - fin! - och vill tipsa om min:

www.baldoreportage.se/baldotantens-blogg-19637926

Är också totalt drabbad av Anna Odells film. Så bra!

Hälsar,
c

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Hej C! ja hoppas den tänkvärda filmen får många Guldbaggar! Ska bums titta in på din blogg