torsdag 19 februari 2009

Och här har vi femtiotalet och det danska teakbordet!

Och här har vi femtiotalet med teakbordet och stolarna!
Börge Mogensen har gjort möbeln. Jag gick förbi en antikaffär på Östermalm härom veckan och drogs in när jag såg "min" möbel. De hade ett liknande bord och åtta stolar och det var hissnande dyrt, mina föräldrar hade svimmat om de hört att ett teakbord plus åtta stolar kostade 80 000. Vid det bordet gjorde vi allt. Åt när det var främmande, sydde kläder (mamma), skrev artiklar och kåserier, (pappa), läste läxor, ritade pappersdockor, fikade på kvällen i bruna finska keramiktekoppar köpta på en utställning på Sundsvalls museum - ja det bordet var medelpunkten i vår lilla tvåa på Sallyhillsvägen 33 i Sundsvall där vi bodde till 1960.

2 kommentarer:

Kerstin sa...

Hej Eva! Jag sökte på adlibris både på ditt namn och på Emma Vall, och oj vad ni är produktiva. Är det några av böckerna som är deckare för vuxna? Jag tänker främst då på Emma Valls böcker? Hittade böcker som Bränd bild, Slutpunkten, Vänskapspakt, Egna spår, Stilla flyter ån, Sabotage och Änglavakt.
//Kerstin
Om du vill kan du maila svar: keasp[at]hotmail[punkt]com

Annika Estassy sa...

Detta är en helt underbar bild Eva! Bordet, stolarna, stringhyllan, mönstret på mattan, två glada föräldrar och två välartade barn - en flicka och en pojke. Kan det vara mer perfekt? Det är lätt att bli nostalgisk trots att jag kom till världen tidigt 60-tal. Har du lagt märke till att vårens mode verkar vara inspirerad av 50 och 60-talen?